Rozkład materiału dydaktycznego na dni: 12.04.2021r – 16.04.2021r.
“Wiosna na wsi”
- wzbogacenie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi
- rozwijanie koncentracji uwagi
- rozwijanie możliwości językowych dzieci
- rozwijanie słuchu muzycznego
- rozwijanie umiejętności liczenia
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie sprawności fizycznej
Zabawa ruchowa:
Zwierzęta w gospodarstwie rolnym – film edukacyjny dla dzieci:
Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.
Dziecko powtarza za rodzicem tekst rymowanki, w różnych pozycjach – stojąc, leżąc.
Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę, kręcąc mordką
Oglądanie zdjęcia krowy.
https://images.app.goo.gl/evo1Wx3mgq4QBiXv8
Rodzic wyjaśnia dziecku, dlaczego hodujemy krowy. Następnie zadaje pytanie – Co nam daje krowa?
Zabawa ruchowa z elementami artykulacyjnymi – Krowy na łące.
Dziecko chodzi na czworakach po pokoju – łące. Na sygnał rodzica dziecko – krówka kładzie się bokiem na trawie i naśladuje żucie trawy.
Oglądanie obrazków różnych produktów – przetworów z mleka.
Rodzic zadaje pytanie − Co to jest? Dziecko, samodzielnie lub z pomocą rodzica, nazywa przygotowane produkty. Rodzic wyjaśnia, że to wszystko otrzymujemy z mleka.
https://images.app.goo.gl/kkLygW9YiFegp7V7A
https://images.app.goo.gl/DdWHPQ8jAHWJHUUP7
https://images.app.goo.gl/J6Bt69xxQazPgsrEA
https://images.app.goo.gl/cKns1zD2DJeFZgtB8
Zabawa ruchowo-naśladowcza – Jestem…
Dziecko naśladuje ruchy i głos zwierzęcia, które przedstawi mu rodzic, np. kaczki, krowy, świnki, konika – rodzic naśladuje chód danego zwierzęcia i jego głos, a dziecko powtarza za rodzicem (w następne dni dziecko w ten sam sposób podczas zabawy może poznać inne zwierzęta).
Karty pracy:
http://teczowekredki.pl/wp-content/uploads/2020/04/karty-pracy-zwierz%C4%99ta-na-wsi.pdf
Uczymy się piosenki:
- Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki
- Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu:
-Jakie odgłosy wydawała pani kura?
-Jak gęsi i kaczuszki przytupywały?
-Jak gospodarz sypał ziarna?
-Kto wydaje takie odgłosy: muu, muu, bee, bee, gę, gę, kwa, kwa, kukuryku?
-Czy melodia była wesoła, czy smutna?
-Czy piosenka była szybka, czy wolna?
Nauka refrenu piosenki
Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze:
Rodzic pojedynczo wymienia nazwę zwierzęcia: kogut, kura, gęsi, kaczka, krowa, owca. Dziecko naśladuje odgłosy wymienionego zwierzęcia mieszkającego na wsi.
Zabawa bieżna – Koniki
Rodzic wyznacza teren zabawy oraz teren stajni dla koników. Na polecenie Rodzica – konik wybiega ze stajni, biegnie kłusem – szybko na palcach, idzie stępa -powoli, z wysokim unoszeniem kolan, galopem– z odbijaniem się kolejno jednej nogi i drugiej nogi. Na sygnał konik wraca do stajni.
Zabawa matematyczna z użyciem klocków -rytmy
Zabawa matematyczna – jeden, dwa, trzy, cztery:
Zabawa naśladowcza – Na wiejskim podwórku.
Dziecko biega po pokoju. Zatrzymuje się na hasło:
- Piesek – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa.
- Konik – biega, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem.
- Kogut – staje na jednej nodze i naśladuje pianie koguta
Rozwiązywanie zagadek:
Rodzic czyta następujące zagadki:
Kiedy pędzę, galopuję,
powiew wiatru w nozdrzach czuję.
Jeśli cukru kostkę dasz,
miejsce na mym grzbiecie masz. (KOŃ)
Czarne, białe i łaciate,
spotkasz je na łące latem,
nikt przed nimi nie ucieka,
dać Ci mogą dużo mleka. (KROWA)
Co to za damy żyją w chlewiku?
Grube, różowe, jest ich bez liku.
Małe oczka, krótkie ryjki mają
i zawsze chrum, chrum, chrumkają. (ŚWINKI)
Dumny bardzo jest z ogona,
chociaż pawia nie pokona.
Nocuje zawsze w kurniku,
rankiem pieje “Kukuryku!”. (KOGUT)
Słuchanie wiersza Kurczątko (autor: W. Szuman)
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Kurczątko z jajeczka się urodziło…
Główkę, brzuszek wychyliło.
Na dwie nóżki wyskoczyło.
Czarne oczka otworzyło,
Dziobek mały rozchyliło,
Że jest głodne zakwiliło…
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje dziecku następujące pytania:
– Co się wykluło z jajka?
– Ile miało nóżek?
– Jaki miało kolor oczu?
– Co powiedziało?
Zabawa – Piórko z podwórka:
Dziecko z zamkniętymi oczami siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic dotyka piórkiem ( lub delikatna tkaniną) dziecko w różne części ciała, a dziecko, nie otwierając oczu, wskazuje palcem dotknięte miejsca i je nazywa.
Zabawa ruchowa – Kury i kurczątka:
Dziecko – kurczątko biega po pokoju do dowolnej muzyki i wydaje odgłosy: pi, pi, pi…. Gdy ucichnie muzyka, dziecko staje na palcach i ponosi ręce wysoko do góry (kurczątko, zamienia się w dużą kurę). Rodzic ponownie włącza muzykę i dziecko – kura biega po pokoju i wydaje odgłosy: ko, ko, ko…
Zagadka! Nazwij zwierzęta wydające odgłosy:
Rozkład materiału dydaktycznego na dni: 6.04.2021r – 9.04.2021r.
“Wiosenne powroty”
- wzbogacenie wiedzy o ptakach
- rozwijanie koncentracji uwagi
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie spostrzegawczości
- rozwijanie poczucia rytmu
- rozwijanie zainteresowania przyrodą
- usprawnianie umiejętności liczenia
- rozwijanie sprawności ruchowej
- poszerzanie mowy czynnej
Opowiadanie A. Widzowskiej “Powrót bociana”
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. pogoda była piękna a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz co tu jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
-Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
-To jest gniazdo bociana.
-Dziadku , tam nikogo nie ma.
-Jego mieszkańcy są na pewno na łące i szukają pożywienia.
-Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł- powiedział chłopiec.
-Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
-Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
-Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka . A może nawet już się wykluły .
-I one też kiedyś odlecą?
-Tak , kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
-Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek
-Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. -Brakuje nam skrzydeł.
-I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
-Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
-Jerzyki to taki gatunek ptaków. tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
-Miałeś rację dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
-Wczoraj słyszałem ich klekotanie: Kle, kle, kle
-Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historie o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle,kle
Klekotaniem wzbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle,kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
-Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania !
-Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Rozmowa kierowana na podstawie na postawie opowiadania:
-R. zadaje pytania:
- Dokąd pojechał Olek?
- Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
- W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
- Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
Prezentacja bociana:
R. prezentuje ptaki (i ich odgłosy) powracające do nas wiosną:
Bajka edukacyjna:
Uczymy sie piosenki:
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:
- Jak szeptały żaby?
- Jak klekotał bociek?
- Kto jest już wśród nas?
- Jaka według ciebie jest wiosna?
Poniżej znajdują się linki do dwóch bocianów: czarny i biały. Po obejrzeniu zdjęć dziecko wskazuje różnice między bocianami. (dziecko wskazuje, nazywa poszczególne bociany, wskazuje różnice w upierzeniu i podobieństw w wyglądzie ptaków np. długi dziób). Dziecko może zastanowić się, od czego wzięły się nazwy bocianów i którego bociana widujemy w Polsce najczęściej.
https://images.app.goo.gl/sagBrnq8txtP6fwG9
https://images.app.goo.gl/QLNgbZGfABMSoSLy5
Ciekawostka:
Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady , dżdżownice , cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogą upolować żab w zaspokajających ilościach ( z powodu znacznych zmian w środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.
Zabawa ruchowa „Żabka i bocian”
Na środku pokoju rodzic układa ze skakanki albo sznura koło – staw. Dziecko jest żabką,
skacze swobodnie po pokoju „żabim skokiem”, na hasło Bocian! Jak najszybciej wskakuje
do stawu. Zabawę powtarzamy kilka razy
Zabawa równoważna – „Bocian”
Zróbcie wraz z rodzicami zawody, kto dłużej będzie potrafił stać na jednej nodze, jak bocian.
Czy widzieliście już bociany, które przyleciały do Polski?? Na stronie
http://www.bocianyonline.pl/kamery.html?fbclid=IwAR0GOpTRkZkDWLiw67E_7GQk75g4WbAkZ2mqsdVT-aKm0NKnke_8Eiz3qXs
znajdziecie listę bocianich gniazd, z zainstalowanymi kamerami, gdzie można podglądać bocianie życie. Szukajcie na liście kamer, przy których jest symbol bociana.
A poniżej eksperymenty plastyczne: “Jak powstają kolory wiosny?”
Interaktywne zabawy ruchowe:
https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e
A takie pianinko online otworzysz klikając w obraz lub link pod nim. W sam raz na Wlazł kotek na płotek:
https://kidmons.com/game/piano-online/
Zwiastuny wiosny:
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/zwiastuny-wiosny-pobudka1.pdf
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/zwiastuny-wiosny-pobudka2.pdf
Karty pracy :
https://images.app.goo.gl/MADqso9k5iJnxxZx9
Ćwiczenia z Pipi:
Zadania dla małych bystrzaków (3) – ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość:
Wielkanoc…
Życzymy Wam, aby nadchodzące Święta Zmartwychwstania Pańskiego
napełniły Wasze serca radością i nadzieją,
a chwile spędzone w gronie najbliższych
dodawały otuchy i pozwalały przeżywać
wszystkie trudności.
Wiosennego nastroju i dużo zdrowia!!
TRADYCJE WIELKANOCNE:
ZNAKI WIELKANOCY (PIOSENKA WIELKANOCNA)
WIELKANOCNE ZADANIA DLA DZIECI
Treści materiału na listopad
2.11.2020r. – 6.11.2020r. Urządzenia elektryczne
Nasz kontakt z techniką.
Urządzenia gospodarstwa domowego:
– poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego,
– dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
9.11.2020r. – 13.11.2020r. A deszcz pada i pada….
Poznajemy przyrodę – Jesień
– obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią,
– występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
16.11.2020r – 20.11.2020r. Dbamy o zdrowie
Zdrowa żywność:
– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczenie napojów gazowanych)
Dbałość o higienę:
– dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste.
Wspomaganie rozwoju ruchowego:
– zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
23.11.2020r.- 27.11.2020r. Co z czego otrzymujemy
– pieczemy chleb
– zboże i mąka
– co do czego pasuje,
– wełniane owieczki,
– wiem już dużo o mleku i mące
– w tym tygodniu obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia
Treści programowe na październik
5.10.2020 – 9.10.2020 Kolorowe warzywa
Poznajemy przyrodę – jesień
· rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw
· rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
12.10.2020 – 16.10.2020 Nasze rodziny
· podawanie informacji, jak ma na imię mama, tata
· nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny np.: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
· pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych
· dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń w życiu rodziny
19.10.2020 – 23.10.2020 Domowi ulubieńcy
Poznajemy przyrodę – przyroda w sali, w domu.
· poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
· naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów
26.10.2020 – 30.10.2020 Domy i domki
Nasza miejscowość, nasz region – poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
· poznawanie na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
Poznajemy przyrodę – Jesień.
· pokazywanie na wybranych przykładach (np. wiewiórki, jeża, bociana) , jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają )
· zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w wyglądzie zwierząt, np. : zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.