Grupy
Archiwum strony

Rozkład materiału dydaktycznego na dni: 12.04.2021r – 16.04.2021r.

“Wiosna na wsi”

  • wzbogacenie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi
  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • rozwijanie możliwości językowych dzieci
  • rozwijanie słuchu muzycznego
  • rozwijanie umiejętności liczenia
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie sprawności fizycznej

 

 

Zabawa ruchowa:

 

 

Zwierzęta w gospodarstwie rolnym – film edukacyjny dla dzieci:

 

 

Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Dziecko powtarza za rodzicem tekst rymowanki, w różnych pozycjach – stojąc, leżąc.

Czarna krowa w kropki bordo

gryzła trawę, kręcąc mordką

 Oglądanie zdjęcia krowy.

https://images.app.goo.gl/evo1Wx3mgq4QBiXv8

Rodzic wyjaśnia dziecku, dlaczego hodujemy krowy. Następnie zadaje pytanie – Co nam daje krowa?

Zabawa ruchowa z elementami artykulacyjnymi – Krowy na łące.

Dziecko chodzi na czworakach po pokoju – łące. Na sygnał rodzica dziecko – krówka kładzie się bokiem na trawie i naśladuje żucie trawy.

Oglądanie obrazków różnych produktów – przetworów z mleka.

Rodzic  zadaje pytanie − Co to jest? Dziecko, samodzielnie lub z pomocą rodzica, nazywa przygotowane produkty. Rodzic wyjaśnia, że to wszystko otrzymujemy z mleka.

https://images.app.goo.gl/kkLygW9YiFegp7V7A

https://images.app.goo.gl/DdWHPQ8jAHWJHUUP7

https://images.app.goo.gl/J6Bt69xxQazPgsrEA

https://images.app.goo.gl/cKns1zD2DJeFZgtB8

Zabawa ruchowo-naśladowcza – Jestem…

Dziecko naśladuje ruchy i głos zwierzęcia, które przedstawi mu rodzic, np. kaczki, krowy, świnki, konika – rodzic  naśladuje chód danego zwierzęcia i jego głos, a dziecko powtarza za rodzicem (w następne dni dziecko w ten sam sposób podczas zabawy może poznać inne zwierzęta).

Karty pracy:

http://teczowekredki.pl/wp-content/uploads/2020/04/karty-pracy-zwierz%C4%99ta-na-wsi.pdf

 

Uczymy się piosenki:

  • Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki
  • Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu:

 

-Jakie odgłosy wydawała pani kura?

-Jak gęsi i kaczuszki przytupywały?

-Jak gospodarz sypał ziarna?

-Kto wydaje takie odgłosy: muu, muu, bee, bee, gę, gę, kwa, kwa, kukuryku?

-Czy melodia była wesoła, czy smutna?

-Czy piosenka była szybka, czy wolna?

Nauka refrenu piosenki

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: 

Rodzic pojedynczo wymienia nazwę zwierzęcia: kogut, kura, gęsi, kaczka, krowa, owca. Dziecko  naśladuje odgłosy wymienionego zwierzęcia mieszkającego na wsi.

Zabawa bieżna – Koniki

Rodzic wyznacza teren zabawy oraz teren stajni dla koników. Na polecenie Rodzica –  konik wybiega ze stajni, biegnie kłusem – szybko na palcach, idzie stępa -powoli, z wysokim unoszeniem kolan, galopem– z odbijaniem się  kolejno jednej nogi i drugiej nogi. Na sygnał konik wraca do stajni. 

 

Zabawa matematyczna z użyciem klocków -rytmy

 

Zabawa matematyczna – jeden, dwa, trzy, cztery:

 

 

Zabawa naśladowcza – Na wiejskim podwórku.

Dziecko biega po pokoju. Zatrzymuje się na hasło:

  • Piesek – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa.
  • Konik – biega, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem.
  • Kogut – staje na jednej nodze i naśladuje pianie koguta

 

Rozwiązywanie zagadek:

Rodzic czyta następujące zagadki:

 

Kiedy pędzę, galopuję,

powiew wiatru w nozdrzach czuję.

Jeśli cukru kostkę dasz,

miejsce na mym grzbiecie masz. (KOŃ)

 

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

dać Ci mogą dużo mleka. (KROWA)

 

Co to za damy żyją w chlewiku?

Grube, różowe, jest ich bez liku.

Małe oczka, krótkie ryjki mają

i zawsze chrum, chrum, chrumkają. (ŚWINKI)

 

Dumny bardzo jest z ogona,

chociaż pawia nie pokona.

Nocuje zawsze w kurniku,

rankiem pieje “Kukuryku!”. (KOGUT)

 

Słuchanie wiersza Kurczątko (autor: W. Szuman)

Rodzic czyta dziecku wiersz:

Kurczątko z jajeczka się urodziło…

Główkę, brzuszek wychyliło.

Na dwie nóżki wyskoczyło.

Czarne oczka otworzyło,

Dziobek mały rozchyliło,

Że jest głodne zakwiliło…

Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic zadaje dziecku następujące pytania:

– Co się wykluło z jajka?

– Ile miało nóżek?

– Jaki miało kolor oczu?

– Co powiedziało?

Zabawa – Piórko z podwórka:

Dziecko z zamkniętymi oczami siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic dotyka piórkiem ( lub delikatna tkaniną) dziecko w różne części ciała, a dziecko, nie otwierając oczu, wskazuje palcem dotknięte miejsca i je nazywa.

Zabawa ruchowa – Kury i kurczątka:

Dziecko – kurczątko biega po pokoju do dowolnej muzyki i wydaje odgłosy: pi, pi, pi…. Gdy ucichnie muzyka, dziecko staje na palcach i ponosi ręce wysoko do góry (kurczątko, zamienia się w dużą kurę). Rodzic ponownie włącza muzykę i dziecko – kura biega po pokoju i wydaje odgłosy: ko, ko, ko…

 

Zagadka!  Nazwij zwierzęta wydające odgłosy:

 

 

 

Rozkład materiału dydaktycznego na dni:  6.04.2021r – 9.04.2021r.

“Wiosenne powroty”

 

  • wzbogacenie wiedzy o ptakach
  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie spostrzegawczości
  • rozwijanie poczucia rytmu
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą
  • usprawnianie umiejętności liczenia
  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • poszerzanie mowy czynnej

 

Opowiadanie A. Widzowskiej   “Powrót bociana”

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. pogoda była piękna a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz co tu jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

-Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

-To jest gniazdo bociana.

-Dziadku , tam nikogo nie ma.

-Jego mieszkańcy są na pewno na łące i szukają pożywienia.

-Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł- powiedział chłopiec.

-Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

-Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

-Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka . A może nawet już się wykluły .

-I one też kiedyś odlecą?

-Tak , kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

-Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek

-Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. -Brakuje nam skrzydeł.

-I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

-Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

-Jerzyki to taki gatunek ptaków. tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

-Miałeś rację dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

-Wczoraj słyszałem ich klekotanie: Kle, kle, kle

-Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historie o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle,kle

Klekotaniem wzbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle,kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

-Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania !

-Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

Rozmowa kierowana na podstawie na postawie opowiadania:

-R. zadaje pytania:

  • Dokąd pojechał Olek?
  • Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
  • W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
  • Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 

Prezentacja bociana:

 

 

R. prezentuje ptaki (i ich odgłosy)  powracające do nas wiosną:

 

 

Bajka edukacyjna:

 

 

Uczymy sie piosenki:

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:

  • Jak szeptały żaby?
  • Jak klekotał bociek?
  • Kto jest już wśród nas?
  • Jaka według ciebie jest wiosna?

Poniżej znajdują się linki do dwóch bocianów: czarny i biały. Po obejrzeniu zdjęć dziecko wskazuje różnice między bocianami. (dziecko wskazuje, nazywa poszczególne bociany, wskazuje różnice w upierzeniu i podobieństw w wyglądzie ptaków np. długi dziób). Dziecko może zastanowić się, od czego wzięły się nazwy bocianów i którego bociana widujemy w Polsce najczęściej.

https://images.app.goo.gl/sagBrnq8txtP6fwG9

https://images.app.goo.gl/QLNgbZGfABMSoSLy5

Ciekawostka:

Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady , dżdżownice , cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogą upolować żab w zaspokajających ilościach ( z powodu znacznych zmian w środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.

 

 Zabawa ruchowa „Żabka i bocian” 
Na środku pokoju rodzic układa ze skakanki albo sznura koło – staw. Dziecko jest żabką,
skacze swobodnie po pokoju „żabim skokiem”, na hasło Bocian! Jak najszybciej wskakuje
do stawu. Zabawę powtarzamy kilka razy

Zabawa równoważna –  „Bocian” 

Zróbcie wraz z rodzicami zawody, kto dłużej będzie potrafił stać na jednej nodze, jak bocian.

 

Czy widzieliście już bociany, które przyleciały do Polski?? Na stronie

http://www.bocianyonline.pl/kamery.html?fbclid=IwAR0GOpTRkZkDWLiw67E_7GQk75g4WbAkZ2mqsdVT-aKm0NKnke_8Eiz3qXs
znajdziecie listę bocianich gniazd, z zainstalowanymi kamerami, gdzie można podglądać bocianie życie. Szukajcie na liście kamer, przy których jest symbol bociana.

 

A poniżej eksperymenty plastyczne: “Jak powstają kolory wiosny?”

 

 

 

Interaktywne zabawy ruchowe:

https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e

 

A takie pianinko online otworzysz klikając w obraz lub link pod nim. W sam raz na Wlazł kotek na płotek:

https://kidmons.com/game/piano-online/

Zwiastuny wiosny:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/zwiastuny-wiosny-pobudka1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/zwiastuny-wiosny-pobudka2.pdf

Karty pracy :

https://images.app.goo.gl/MADqso9k5iJnxxZx9

 

Ćwiczenia z Pipi:

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę:
Dziecko trzyma lusterko. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Fruwający ptak – dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa  i na ziemi.
Dziobek ptaka – dziecko wypycha wargi do przodu i , na zmianę, zamyka je i otwiera. 
Wysiadywanie jaj – dziecko, język przykleja za górnymi zębami , nie rusza nim przez 30 sekund
budujemy gniazdko- dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust , a następnie ląduje w gnieździe: przykleja język przy górnych dziąsłach.
Dzięcioł – czubkiem języka uderza za górnymi zębami.

Zadania dla małych bystrzaków (3) – ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość:

Zabawa dydaktyczna Przeczenia:
Dziecko dopowiada przeczenia do podanych przez rodzica słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niestary ( młody), niemokry ( suchy), niewesoły ( smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bogaty), niedługi (krótki) itp.
Zabawa ruchowa “Raz,dwa, trzy, bocian patrzy”
Dziecko jest żabką, rodzic bocianem.  Dziecko porusza się w przysiadzie po całym pokoju, rodzic – bocian, jest odwrócony do niego tyłem i mówi “raz, dwa, trzy, bocian patrzy! Gdy bocian  odwraca się – żabka zastyga w bezruchu. Jeśli dziecko się poruszy to przejmuje rolę bociana. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Zabawa orientacyjno-porządkowa “Przylot bocianów”
Dziecko biega po pokoju i macha szeroko rozpostartymi ramionami , udając lecącego bociana. Na hasło rodzica Gniazdo – ląduje, składając skrzydła blisko ciała, i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekoce z radości.
Praca plastyczna. 
Dziecko koloruje rysunek. Dziób i nogi bociana na czerwono. Z czarnej bibuły robi kulki i przykleja na końcach skrzydeł bociana. Podłoże pracy wyklejamy zieloną bibułą. Kolorujemy pozostałe elementy obrazka.

 

 

Wielkanoc…

Życzymy Wam, aby  nadchodzące  Święta Zmartwychwstania Pańskiego

 napełniły  Wasze serca radością i nadzieją,

a chwile spędzone w gronie najbliższych

dodawały otuchy i pozwalały przeżywać

wszystkie trudności.

Wiosennego nastroju i dużo zdrowia!!

 

 

TRADYCJE WIELKANOCNE:

 

ZNAKI WIELKANOCY (PIOSENKA WIELKANOCNA)

 

WIELKANOCNE ZADANIA DLA DZIECI

 

Treści materiału na listopad

 

2.11.2020r. – 6.11.2020r. Urządzenia elektryczne

Nasz kontakt z techniką.

Urządzenia gospodarstwa domowego:

– poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego,

– dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom

9.11.2020r. – 13.11.2020r. A deszcz pada i pada….

Poznajemy przyrodę – Jesień

– obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią,

– występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia

16.11.2020r – 20.11.2020r. Dbamy o zdrowie

Zdrowa żywność:

– spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczenie napojów gazowanych)

Dbałość o higienę:

– dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste.

Wspomaganie rozwoju ruchowego:

– zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

23.11.2020r.- 27.11.2020r. Co z czego otrzymujemy

– pieczemy chleb

– zboże i mąka

– co do czego pasuje,

– wełniane owieczki,

– wiem już dużo o mleku i mące

– w tym tygodniu obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia

 

 

Treści programowe na październik

 

5.10.2020 – 9.10.2020 Kolorowe warzywa

Poznajemy przyrodę – jesień

· rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw

· rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.

12.10.2020 – 16.10.2020 Nasze rodziny

· podawanie informacji, jak ma na imię mama, tata

· nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny np.: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia

· pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych

· dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń w życiu rodziny

19.10.2020 – 23.10.2020 Domowi ulubieńcy

Poznajemy przyrodę – przyroda w sali, w domu.

· poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer

· naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów

26.10.2020 – 30.10.2020 Domy i domki

Nasza miejscowość, nasz region – poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola

· poznawanie na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie

Poznajemy przyrodę – Jesień.

· pokazywanie na wybranych przykładach (np. wiewiórki, jeża, bociana) , jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają )

· zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w wyglądzie zwierząt, np. : zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.