PLAN PRACY NA MIESIĄC CZERWIEC W GRUPIE „ŻABKI”
Tydzień 1 – Niby tacy sami, a jednak inni
- Stosowanie form grzecznościowych względem dzieci i dorosłych (w domu, w przedszkolu, na ulicy).
- Kształtowanie poczucia własnej wartości i postawy tolerancji.
- Układanie historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń.
- Wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
Tydzień 2 – Wakacyjne podróże
- Poznawanie różnych rodzajów środków lokomocji i transportu, takich jak: rowery, samochody, autobusy, samoloty, statki.
- Omawianie zasad właściwego zachowania się w środkach transportu.
- Dzielenie się wrażeniami z pobytu poza swoim miejscem zamieszkania, np. wyjazdów do rodziny.
- Dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku).
Tydzień 3 – Morze czy góry
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Śpiewa piosenki o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Zna zasady bezpiecznego zachowania nad wodą.
- Przelicza elementy zbioru i dopasowuje do obrazu graficznego cyfr od 1 do 4.
Tydzień 4 – Pożegnania nadszedł czas
- Powtarzanie z pamięci rymowanek, krótkich wierszy, piosenek.
- Nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.)
- Przeliczanie elementów zbioru w zakresie 1-4.
Tydzień 5 – Projekt las
- Obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
- Skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość i przynależność.
PLAN PRACY NA MIESIĄC MAJ W GRUPIE „ŻABKI”
Tydzień 1 – Moja miejscowość, mój region
- Nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc.
- Zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.)
- Wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
Tydzień 2 – Łąka w maju
- Obserwowanie, w sposób bezpośredni, zmian zachodzących wiosną
w przyrodzie - Poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli
- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość
i przynależność
Tydzień 3 – Wiosna na wsi
- Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi, porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa.
- Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…)
Tydzień 4 – Święto rodziców
- Podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
- Opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny
- Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
PLAN PRACY NA MIESIĄC KWIECIEŃ W GRUPIE „ŻABKI”
Tydzień 1 – Wiosenne przebudzenie
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- Poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
- Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Tydzień 2 – Wiosenne powroty
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bocian), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- Omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd).
- Układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru.
- Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Tydzień 3 – Dbamy o przyrodę
- Poznawanie sposobów ochrony środowiska
- Obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
- Porównywanie przedmiotów i ich klasyfikowanie.
- Aktywne uczestniczenie w zajęciach.
Tydzień 4 – Moja ojczyzna
- Poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
- Słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską; nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć.
- Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności i narodu.
- Utrwalanie swojego imienia, nazwiska i adresu.
PLAN PRACY NA MIESIĄC MARZEC W GRUPIE „ŻABKI”
Tydzień 1 – Świat techniki
- Określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto).
- Poznawanie zawodów osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; nazywanie narzędzi, przyborów potrzebnych im do pracy.
- Określanie ról różnych zawodów w życiu społecznym
- Dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach, układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Tydzień 2 – Zwierzęta z dżungli i sawanny
- Poznawanie przedstawicieli zwierząt egzotycznych i ich zwyczajów.
- Skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki
do kredek).
Tydzień 3 – Zwierzęta naszych pól i lasów
- Poszerzanie wiedzy o zwierzętach mieszkających na naszych polach
i w lasach. - Rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia.
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej.
Tydzień 4 – Marcowa pogoda
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.
- Nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
- Rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Tydzień 5 – Wielkanoc
- Wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy.
- Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy.
- Wykorzystanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
PLAN PRACY NA MIESIĄC LUTY W GRUPIE „ŻABKI”
Tydzień 1 – Zima i zwierzęta
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie podczas zimy.
- Zapoznanie z wyglądem i sposobem żywienia się wybranych ptaków zimujących w Polsce
- Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Tydzień 2 – W świecie sztuki – muzyka
- Rozpoznawanie dźwięków poznanych instrumentów.
- Słuchanie utworów instrumentalnych i śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
Tydzień 3 – Stop Smog
- Podnoszenie świadomości ekologicznej w zakresie wpływu zanieczyszczonego powietrza na zdrowie.
- Zapoznanie z kolorami w Indeksie Jakości Powietrza.
- Wyrobienie nawyku właściwego zachowania podczas dni z przekroczoną normą pyłów w powietrzu,
- Zapoznanie ze sposobami walki ze smogiem
Tydzień 4 – Ziemia – planeta ludzi
- Przyswajanie nazw: globus, wszechświat, planety, Ziemia, Księżyc. Poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
- Poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania otoczenia, np. lupy, lornetki.
- Utrwalanie nazw figur geometrycznych. Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
PLAN PRACY NA MIESIĄC STYCZEŃ W GRUPIE „ŻABKI”
Tydzień 3 – Babcia i dziadek
- Nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny: mama tata, siostra, brat, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
- Liczenie na palcach w zakresie dostępnym dziecku.
- Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
- Nauka piosenki Babciu droga babciu oraz życzeń dla babci i dziadka.
Tydzień 4 – Baśnie, bajki, bajeczki
1. Słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.
2. Dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
3. Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów.