Kwiecień 2025 r.
Tydzień I: "Wiosna na wsi"
W tym tygodniu dzieci:
-poznają zwierzątka mieszkające na wsi,
- wysłuchają i nauczą się piosenki " Na podwórku"
- wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej
- wykonają pracę plastyczną " Makieta wiejskiego podwórka"
- dowiedzą się jakie produkty utrzymujemy od wiejskich zwierząt
-- dowiedzą się jak wygląda praca rolnika
Tydzień II: "Wielkanoc"
W tym tygodniu dzieci:
- wysłuchają opowiadań Barbary Szelagowskiej
- będą degustować potrawy i produkty wielkanocne
- zapoznają się z wielkanocnymi tradycjami
- wysłuchają i nauczą się piosenki "Pisanki"
- będą obserwować jak wygląda jajko w środku i zbadają konsystencję jego części
- dowiedzą się jak wygląda koszyczek wielkanocny
- zasieją rzeżuchę i owies
- wykonają pracę plastyczną " Śmigus - dyngus"
Tydzień III: "Dbamy o przyrodę"
W tym tygodniu dzieci:
- wysłuchają opowiadań Ewy Stadmuller
- wysłuchają i nauczą się piosenki Ekoludki
- wykonają pracę plastyczną "Dzień ziemi"
- dowiedzą się kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi
- wypowiedzą się na temat co może zagrażać przyrodzie
- udzielą odpowiedzi dlaczego dbanie o Ziemię jest ważne
- określa, w jaki sposób można oszczędzać wodę
- zdobędą informacje na temat roli roślin w życiu człowieka
- wykonają tulipany z papieru kolorowego
- dowiedzą się co znaczy być eko
- będą porządkować ogród przedszkolny
Tydzień IV: " Polska-moja ojczyzna"
W tym tygodniu dzieci:
- wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej
- poznają cechy charakterystyczne swojego regionu
- dowiedzą gdzie znajdują się wyżyny, niziny, góry i morze
- dowiedzą się jakie są symbole narodowe
- dowiedzą się jak brzmi hymn Polski i w jakich sytuacjach jest śpiewany
- wysłuchają i nauczą się piosenki "Polska to moja ojczyzna"
- obejrzą książki o Polskich legendach
- dowiedzą się czym jest Europa i Unia Europejska
- dowiedzą się jak wyglądają symbole Unii Europejskiej
- dowiedzą się jak obchodzony jest Dzień Flagi
- poznają Polskie miasta i zabytki
- wykonają pracę plastyczną " Flaga Polski"
Marzec 2025r
W tym miesiącu dzieci poznają:
Tydzień 1. Zwierzęta sprzed milionów lat.
Dzieci wezmą udział w zabawach porządkowych. Wysłuchają opowiadania Ewy Stadmuller "Dinozaury". Będą oglądać obrazki przedstawiające dinozaury. Poznają różne gatunki dinozaurów. Wykonają wehikuł czasu. Wykonają pracę plastyczną " Wizyta w lesie jurajskim".
Tydzień 2. Pogoda marcowa.
Dzieci określą swój nastrój, wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej "Marcowa pogoda". Dowiedzą się co znaczy przysłowie " W marcu jak w garncu". Uzupełnią kalendarz pogody. Wysłuchają i nauczą się piosenki "Spotkanie z wiosną ". Poznają oznaki wiosny. Dowiedzą się czego roślina potrzebuje do życia. Założą przedszkolny ogrodek. Wykonają pracę plastyczną krokusy.
Tydzień 3. Wiosna, ach to ty.
Dzieci wysłuchają opowiadania Barbary Szelagowskiej "Ptasia grypa". Wysłuchają wiersza i rymowanki Martyny Marzec. Rozpoznają i nazwą pierwsze gatunki ptaków przylatujących do Polski na wiosnę. Będą rysować ptaki, które powracają do Polski na wiosnę.
Tydzień 4. Mamy różne charaktery.
Dzieci wezmą udział w zabawach ruchowych. Rozwiążą zagadki pantomiczne. Wraz z wychowawcą wykonają drzewo dobrych uczynków. Wysłuchają i poznają piosenkę "Jacy jesteśmy". Poznają podstawowe wartości, którymi należy się kierować. Rozwiną sprawność manualną podczas zabawy plastelina i ciastolina. Wypowiedzą się na temat swoich talentów. Ocenia wartość logiczną zdań. Wykonają pracę plastyczną "Przyjacielskie stworki"
LUTY 2025
Temat tygodnia: Bajki, baśnie, bajeczki
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Królewna Kłamczuszka − poznają bohatera bajki Pinokio − dowiedzą się, dlaczego nie powinno się kłamać − wysłuchają i nauczą się piosenki Książkowe czary − będą oglądać książeczki i baśnie − będą głosować na ulubioną baśń − będą rozwijać umiejętność przeliczania w zakresie 3 − będą utrwalać stosowanie liczebników porządkowych − utrwalą pojęcie para − dowiedzą się, jak powstaje książka − wezmą udział w opowieści ruchowej − będą brać udział w zabawach logopedycznych − będą brać udział w zabawach konstrukcyjnych − wykonają pracę plastyczną Zaczarowana książka
Temat tygodnia: Tajemnice kosmosu
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Kosmiczny królik − wysłuchają zagadki i rymowanki Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Kosmiczna rodzina − wykonają pracę plastyczną Przystanek Droga Mleczna − będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie − obejrzą albumy i książki związane z kosmosem − dowiedzą się, jakie planety są w Układzie Słonecznym − będą wskazywać różnice i podobieństwa w ufoludkach przedstawionych na zdjęciach − wykonają czynności, o których mowa w rymowance − stworzą ufoludki z plasteliny − wypowiedzą się na temat pojazdów kosmicznych − będą układać sylwety pojazdów kosmicznych od najmniejszej do największej − wykonają pojazdy kosmiczne w grupach − rozwiążą zagadkę − dowiedzą się, czym jest Droga Mleczna i kiedy ją można zaobserwować − stworzą mapę nieba
Temat tygodnia: Wspaniałe zabawy na śniegu
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej A gu, gu oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Teatrzyk w Leśnym Przedszkolu − będą badały właściwości śniegu − obejrzą płatki śniegu pod lupą − wysłuchają i nauczą się piosenki Śnieg jest śmieszny − będą lepiły bałwana − będą improwizować przy muzyce klasycznej − będą rozwijać umiejętność przeliczania w zakresie 3 − będą rozwijać umiejętność segregowania − dowiedzą się, jaki jest prawidłowy ubiór na zabawy na śniegu − obejrzą reprodukcje malarskie obrazów związanych z zimą − dowiedzą się, jakie są sporty zimowe − poznają zasady bezpiecznej zabawy na śniegu − będą brać udział w zabawach logopedycznych − będą brać udział w zabawach konstrukcyjnych − wykonają pracę plastyczną Sportowa Pani Zima
Temat tygodnia: W dziecięcym laboratorium
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają wiersza Anny Banaś Dziecięce eksperymenty − stworzą siatkę wiedzy − wykonają eksperymenty wspólnie z N. − wysłuchają i nauczą się piosenki W białym fartuszku − będą doskonalić znajomość kolorów − będą odwzorowywać proste kształty − dowiedzą się, jakie przedmioty przyciąga magnes − wykonają pracę plastyczną Kolorowy wulkan
STYCZEŃ 2025:
W tym miesiącu dzieci poznają tematy takie jak:
I tydzień: Tak mija nam czas.
II tydzień: Karnawał.
III tydzień: Kim są rodzice moich rodziców?
IV tydzień: Fryzjer, weterynarz czy lekarz?
V tydzień: Zwierzęta zimą.
TYDZIEŃ I:
W tym tygodniu dzieci:
- wysłuchają opowiadania E. Stadmuller " Czas o nikim nie zapomina "
-dowiedza się czym można mierzyć czas
- poznają pory roku
- poznają i nauczą się piosenki "zegarki"
-dowiedza się jakie są pory dnia
-poznaja zawód zegarmistrza
-dowiedza się czym jest kalendarz
TYDZIEŃ II:
W tym tygodniu dzieci:
- poznają znaczenie słowa "karnawał"
- zapoznają się z wierszykiem "Na baliku"
- wykonają maskę karnawałowa
- przygotują strój na bal karnawałowy
TYDZIEŃ III:
-wysluchaja opowiadania A. Widzowskiej "Ciasteczkowa przygoda"
-wysluchaja i nauczą się piosenki "Babciu drogą babciu"
-wykonaja pracę plastyczną dla Babci i Dziadka
-beda segregować kwiaty według koloru
-utrwala umiejętność przeliczenia elementów do 5
- dowiedzą się co to jest drzewo genealogiczne
- dowiedzą się jakie przedmioty są przydatne babci a jakie dziadkowi
TYDZIEŃ IV:
W tym tygodniu dzieci:
-beda układać puzzle
-wysluchaja wiersza A. Widzowskiej "Zawody"
- zapoznają się z zawodami
-narysuja rodziców podczas wykonywania pracy
- będą poznawać akcesoria i przyrządy potrzebne do pracy
-wykonaja makietę dla kuriera
-beda rozwijać percepcję wzrokową i słuchową
- wypowiedzą się kim chcą być w przyszłości
TYDZIEŃ V:
W tym tygodniu dzieci:
- określa swój nastrój
- wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej "Wróbelek Maciuś"
- rozwiążą zagadki
-dowiedza się jak dbać o zwierzęta zimą
-dowiedza się, jakimi pokarmami należy dokarmiać ptaki
- poznają tropy wybranych zwierząt
- wykonają pracę plastyczną "Las zimą"
GRUDZIEŃ 2024
Tydzień I: Zabawki
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej W świecie zabawek − wysłuchają wierszyka Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Mój pluszak − wykonają pracę plastyczną Zabawki z przyszłości − będą posługiwać się plasteliną − wezmą udział w zabawach integrujących grupę − będą układać puzzle przedstawiające pluszowe misie − określą różnice między zabawkami z przeszłości, a tymi teraz − utrwalą pojęcie klasyfikowania poprzez udział w zabawach − będą ćwiczyć trafianie do celu − wezmą udział w zabawie sensorycznej − będą bawić się w teatr − wezmą udział w zabawie ruchowej z wykorzystaniem rymowanki Martyny Marzec − będą rozmawiać na temat zabawek z przyszłości
Tydzień II: Odwiedziny Mikołaja
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Stworek w plecaku, listu od Mikołaja, wiersza Klaudii Cebuli W dzień Świętego Mikołaja − będą układać puzzle − rozwiążą zagadkę o Mikołaju − zapoznają się z postacią Mikołaja w kontekście kulturowym − będą ozdabiać czapkę Mikołaja − wysłuchają i nauczą się piosenki Mikołaj − będą rozwijać percepcję słuchową − utrwalą nazwy kolorów − utrwalą pojęcia mały i duży − będą przeliczać prezenty − wezmą udział w dyskusji na temat: Co to znaczy być dobrym człowiekiem? − będą brać udział w zabawie logopedycznej − dowiedzą się, jakie są tradycje związane z Mikołajem w Polsce i na świecie − wezmą udział w eksperymencie z zamarzającymi bańkami − wykonają pracę plastyczną Prezenty dla innych
Tydzień III: Zima jest coraz bliżej
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Śnieg oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Czasem słońce, czasem deszcz − dowiedzą się, jakie są oznaki nadchodzącej zimy − nauczą się dobierać ubrania do pory roku − wysłuchają i nauczą się piosenki Zima biała − wykonają śnieżynki z patyczków higienicznych − udoskonalą umiejętność przeliczania − rozwiążą zagadkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Biała zima − wezmą udział w zabawach badawczych − zilustrują ruchem rymowankę − ułożą bałwanki według wzoru (rytmu)
Tydzień IV: Magia świąt
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadania Ewy Stadmüller Święta − dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia − poznają tradycje świąteczne − wysłuchają i nauczą się piosenki Świąteczna choinka − wykonają stroik świąteczny − udoskonalą umiejętność przeliczania − udekorują przedszkolną choinkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Wigilijny dzień − upieką świąteczne pierniczki − obejrzą różne kartki bożonarodzeniowe − dowiedzą się, w jaki sposób przesyłać sobie życzenia − poznają świąteczne potrawy − podzielą się opłatkiem
LISTOPAD 2024:
1. A deszcz pada i pada.
2. Co powinienem wiedzieć o Polsce.
3. Zdrowie naszym skarbem.
4. Co ułatwia prace w domu.
1. A deszcz pada i pada
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie po deszczu
- Obserwacja co zwiastuje nadchodzący deszcz
- Nauka szacowania
- wykonanie deszczowej grzechotki
- Wykonanie pracy plastycznej "Deszczowe kompozycje"
- Poszerzanie umiejętności odwzorowywania rytmu za pomocą sylwety parasolki
2. Co powienienem wiedzieć o Polsce
- Czynny udział w zabawach czynno - porządkowych
- Wysłuchanie legendy o Warsie i Sawie
- Zapoznanie się z mityczną postacią syreny
- Wykonanie własnego herbu
- Zapoznanie z sylwetami znanych Polek i Polaków
- zapoznanie z flagą Polski
3. Zdrowie naszym skarbem
- Zapoznanie z przepisami BHP obowiązującymi w przedszkolu
- Zapoznanie się z tematyką odgrywania roli ruchu w życiu młodego człowieka
- Poznanie piramidy zdrowia
- Grupowe wykonanie piramidy zdrowia
- Poznanie specyfiki pracy w przychodni
- Poznanie sylwet lekarza, pielęgniarki
- Wykonanie pracy plastycznej "Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka"
4. Co ułatwia prace w domu?
- Poznanie urządzeń elektrycznych
- Wykonanie pracy plastycznej "Urządzenia przyszłości"
- Poszerzenie wiedzy na temat jakie urządzenia były używane dawniej, a jakie urządzenia elektryczne używane sa współcześnie
- Spacer po przedszkolu - odwiedziny u Pań kucharek
- Umiejętność doskonalenia utworzenia zbiorów urządzęń
PAŹDZIERNIK 2024:
1. Jesienne warzywa
-Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, węchu.
-Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i kolorze.
-Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
-Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowanie na umowne sygnały.
-Rozwijanie sprawności manualnej paluszków.
2. Jesień w parku
-Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt mieszkających w parku.
-Poznanie różnych darów jesieni i rozpoznawanie ich.
-Przeliczanie w zakresie do 3, klasyfikowanie według jednej cechy.
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – kolory jesieni.
-Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
3. Las jesienią
-Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt mieszkających w lesie.
-Doskonalenie łączenia ruchu ze śpiewem, piosenka “Jeżyk i liście”.
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
-Uwrażliwianie na zwierzęta, które przygotowują się do zimy.
-Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zachęcanie do zabaw ruchowych.
4. Przygotowania do zimy
-Uwrażliwianie dzieci na dobro zwierząt i pomoc w zimie.
-Poszerzanie wiadomości na temat robienia zapasów na zimę przez zwierzęta i ludzi.
-Uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody.
-Promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania się.
-Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych.
WRZESIEŃ 2024:
1. W przedszkolu.
2. Oto ja.
3. Moja droga do przedszkola.
4. Jesień w parku, w lesie.
1. W przedszkolu.
2. Oto ja.
3. Moja droga do przedszkola.
4. Jesień w parku, w lesie.