GRUDZIEŃ 2024
Tydzień I: Zabawki
W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej W świecie zabawek − wysłuchają wierszyka Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Mój pluszak − wykonają pracę plastyczną Zabawki z przyszłości − będą posługiwać się plasteliną − wezmą udział w zabawach integrujących grupę − będą układać puzzle przedstawiające pluszowe misie − określą różnice między zabawkami z przeszłości, a tymi teraz − utrwalą pojęcie klasyfikowania poprzez udział w zabawach − będą ćwiczyć trafianie do celu − wezmą udział w zabawie sensorycznej − będą bawić się w teatr − wezmą udział w zabawie ruchowej z wykorzystaniem rymowanki Martyny Marzec − będą rozmawiać na temat zabawek z przyszłości
Tydzień II: Odwiedziny Mikołaja
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Stworek w plecaku, listu od Mikołaja, wiersza Klaudii Cebuli W dzień Świętego Mikołaja − będą układać puzzle − rozwiążą zagadkę o Mikołaju − zapoznają się z postacią Mikołaja w kontekście kulturowym − będą ozdabiać czapkę Mikołaja − wysłuchają i nauczą się piosenki Mikołaj − będą rozwijać percepcję słuchową − utrwalą nazwy kolorów − utrwalą pojęcia mały i duży − będą przeliczać prezenty − wezmą udział w dyskusji na temat: Co to znaczy być dobrym człowiekiem? − będą brać udział w zabawie logopedycznej − dowiedzą się, jakie są tradycje związane z Mikołajem w Polsce i na świecie − wezmą udział w eksperymencie z zamarzającymi bańkami − wykonają pracę plastyczną Prezenty dla innych
Tydzień III: Zima jest coraz bliżej
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Śnieg oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Czasem słońce, czasem deszcz − dowiedzą się, jakie są oznaki nadchodzącej zimy − nauczą się dobierać ubrania do pory roku − wysłuchają i nauczą się piosenki Zima biała − wykonają śnieżynki z patyczków higienicznych − udoskonalą umiejętność przeliczania − rozwiążą zagadkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Biała zima − wezmą udział w zabawach badawczych − zilustrują ruchem rymowankę − ułożą bałwanki według wzoru (rytmu)
Tydzień IV: Magia świąt
W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadania Ewy Stadmüller Święta − dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia − poznają tradycje świąteczne − wysłuchają i nauczą się piosenki Świąteczna choinka − wykonają stroik świąteczny − udoskonalą umiejętność przeliczania − udekorują przedszkolną choinkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Wigilijny dzień − upieką świąteczne pierniczki − obejrzą różne kartki bożonarodzeniowe − dowiedzą się, w jaki sposób przesyłać sobie życzenia − poznają świąteczne potrawy − podzielą się opłatkiem
LISTOPAD
1. A deszcz pada i pada.
2. Co powinienem wiedzieć o Polsce.
3. Zdrowie naszym skarbem.
4. Co ułatwia prace w domu.
1. A deszcz pada i pada
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie po deszczu
- Obserwacja co zwiastuje nadchodzący deszcz
- Nauka szacowania
- wykonanie deszczowej grzechotki
- Wykonanie pracy plastycznej "Deszczowe kompozycje"
- Poszerzanie umiejętności odwzorowywania rytmu za pomocą sylwety parasolki
2. Co powienienem wiedzieć o Polsce
- Czynny udział w zabawach czynno - porządkowych
- Wysłuchanie legendy o Warsie i Sawie
- Zapoznanie się z mityczną postacią syreny
- Wykonanie własnego herbu
- Zapoznanie z sylwetami znanych Polek i Polaków
- zapoznanie z flagą Polski
3. Zdrowie naszym skarbem
- Zapoznanie z przepisami BHP obowiązującymi w przedszkolu
- Zapoznanie się z tematyką odgrywania roli ruchu w życiu młodego człowieka
- Poznanie piramidy zdrowia
- Grupowe wykonanie piramidy zdrowia
- Poznanie specyfiki pracy w przychodni
- Poznanie sylwet lekarza, pielęgniarki
- Wykonanie pracy plastycznej "Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka"
4. Co ułatwia prace w domu?
- Poznanie urządzeń elektrycznych
- Wykonanie pracy plastycznej "Urządzenia przyszłości"
- Poszerzenie wiedzy na temat jakie urządzenia były używane dawniej, a jakie urządzenia elektryczne używane sa współcześnie
- Spacer po przedszkolu - odwiedziny u Pań kucharek
- Umiejętność doskonalenia utworzenia zbiorów urządzęń
PAŹDZIERNIK
1. Jesienne warzywa
-Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, węchu.
-Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i kolorze.
-Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
-Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowanie na umowne sygnały.
-Rozwijanie sprawności manualnej paluszków.
2. Jesień w parku
-Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt mieszkających w parku.
-Poznanie różnych darów jesieni i rozpoznawanie ich.
-Przeliczanie w zakresie do 3, klasyfikowanie według jednej cechy.
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – kolory jesieni.
-Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
3. Las jesienią
-Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt mieszkających w lesie.
-Doskonalenie łączenia ruchu ze śpiewem, piosenka “Jeżyk i liście”.
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
-Uwrażliwianie na zwierzęta, które przygotowują się do zimy.
-Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zachęcanie do zabaw ruchowych.
4. Przygotowania do zimy
-Uwrażliwianie dzieci na dobro zwierząt i pomoc w zimie.
-Poszerzanie wiadomości na temat robienia zapasów na zimę przez zwierzęta i ludzi.
-Uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody.
-Promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania się.
-Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych.
WRZESIEŃ
1. W przedszkolu.
2. Oto ja.
3. Moja droga do przedszkola.
4. Jesień w parku, w lesie.
1. W przedszkolu.
2. Oto ja.
3. Moja droga do przedszkola.
4. Jesień w parku, w lesie.