Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

GRUDZIEŃ 2024

Tydzień I: Zabawki

W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej W świecie zabawek − wysłuchają wierszyka Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Mój pluszak − wykonają pracę plastyczną Zabawki z przyszłości − będą posługiwać się plasteliną − wezmą udział w zabawach integrujących grupę − będą układać puzzle przedstawiające pluszowe misie − określą różnice między zabawkami z przeszłości, a tymi teraz − utrwalą pojęcie klasyfikowania poprzez udział w zabawach − będą ćwiczyć trafianie do celu − wezmą udział w zabawie sensorycznej − będą bawić się w teatr − wezmą udział w zabawie ruchowej z wykorzystaniem rymowanki Martyny Marzec − będą rozmawiać na temat zabawek z przyszłości

Tydzień II: Odwiedziny Mikołaja

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Stworek w plecaku, listu od Mikołaja, wiersza Klaudii Cebuli W dzień Świętego Mikołaja − będą układać puzzle − rozwiążą zagadkę o Mikołaju − zapoznają się z postacią Mikołaja w kontekście kulturowym − będą ozdabiać czapkę Mikołaja − wysłuchają i nauczą się piosenki Mikołaj − będą rozwijać percepcję słuchową − utrwalą nazwy kolorów − utrwalą pojęcia mały i duży − będą przeliczać prezenty − wezmą udział w dyskusji na temat: Co to znaczy być dobrym człowiekiem? − będą brać udział w zabawie logopedycznej − dowiedzą się, jakie są tradycje związane z Mikołajem w Polsce i na świecie − wezmą udział w eksperymencie z zamarzającymi bańkami − wykonają pracę plastyczną Prezenty dla innych

Tydzień III: Zima jest coraz bliżej

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Śnieg oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Czasem słońce, czasem deszcz − dowiedzą się, jakie są oznaki nadchodzącej zimy − nauczą się dobierać ubrania do pory roku − wysłuchają i nauczą się piosenki Zima biała − wykonają śnieżynki z patyczków higienicznych − udoskonalą umiejętność przeliczania − rozwiążą zagadkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Biała zima − wezmą udział w zabawach badawczych − zilustrują ruchem rymowankę − ułożą bałwanki według wzoru (rytmu)

Tydzień IV: Magia świąt

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadania Ewy Stadmüller Święta − dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia − poznają tradycje świąteczne − wysłuchają i nauczą się piosenki Świąteczna choinka − wykonają stroik świąteczny − udoskonalą umiejętność przeliczania − udekorują przedszkolną choinkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Wigilijny dzień − upieką świąteczne pierniczki − obejrzą różne kartki bożonarodzeniowe − dowiedzą się, w jaki sposób przesyłać sobie życzenia − poznają świąteczne potrawy − podzielą się opłatkiem

 

 

LISTOPAD

1. A deszcz pada i pada.

2. Co powinienem wiedzieć o Polsce.

3. Zdrowie naszym skarbem.

4. Co ułatwia prace w domu.

 

1. A deszcz pada i pada

- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie po deszczu

- Obserwacja co zwiastuje nadchodzący deszcz

- Nauka szacowania

- wykonanie deszczowej grzechotki

- Wykonanie pracy plastycznej "Deszczowe kompozycje"

- Poszerzanie umiejętności odwzorowywania rytmu za pomocą sylwety parasolki

 

2. Co powienienem wiedzieć o Polsce

- Czynny udział w zabawach czynno - porządkowych

- Wysłuchanie legendy o Warsie i Sawie

- Zapoznanie się z mityczną postacią syreny

- Wykonanie własnego herbu

- Zapoznanie z sylwetami znanych Polek i Polaków

- zapoznanie z flagą Polski

 

3. Zdrowie naszym skarbem

- Zapoznanie z przepisami BHP obowiązującymi w przedszkolu

- Zapoznanie się z tematyką odgrywania roli ruchu w życiu młodego człowieka

- Poznanie piramidy  zdrowia

- Grupowe wykonanie piramidy zdrowia

- Poznanie specyfiki pracy w przychodni

- Poznanie sylwet lekarza, pielęgniarki

- Wykonanie pracy plastycznej "Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka"

 

4. Co ułatwia prace w domu?

- Poznanie urządzeń elektrycznych

- Wykonanie pracy plastycznej "Urządzenia przyszłości"

- Poszerzenie wiedzy na temat jakie urządzenia były używane dawniej, a jakie urządzenia elektryczne używane sa współcześnie

- Spacer po przedszkolu - odwiedziny u Pań kucharek

- Umiejętność doskonalenia utworzenia zbiorów urządzęń

 

PAŹDZIERNIK

1. Jesienne warzywa

-Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, węchu.
-Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i kolorze.
-Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
-Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowanie na umowne sygnały.
-Rozwijanie sprawności manualnej paluszków.

2. Jesień w parku

-Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt mieszkających w parku.
-Poznanie różnych darów jesieni i rozpoznawanie ich.
-Przeliczanie w zakresie do 3, klasyfikowanie według jednej cechy.
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – kolory jesieni.
-Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

3. Las jesienią

-Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt mieszkających w lesie.
-Doskonalenie łączenia ruchu ze śpiewem, piosenka “Jeżyk i liście”.
-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
-Uwrażliwianie na zwierzęta, które przygotowują się do zimy.
-Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zachęcanie do zabaw ruchowych.

4. Przygotowania do zimy

-Uwrażliwianie dzieci na dobro zwierząt i pomoc w zimie.
-Poszerzanie wiadomości na temat robienia zapasów na zimę przez zwierzęta i ludzi.
-Uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody.
-Promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania się.
-Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych.

WRZESIEŃ

1. W przedszkolu.

2. Oto ja.

3. Moja droga do przedszkola.

4. Jesień w parku, w lesie.

 

 

1. W przedszkolu.

  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
  • Budowanie między dziećmi relacji pełnych ciepła i wzajemnej akceptacji.
  • Wdrażanie dbałości o ład i porządek w swoim otoczeniu.
  • Rozumienie oraz przestrzeganie zasad w naszej grupie. Poznanie kodeksu przedszkolaka, rozpoznawanie symboli na tablicy.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w sali, w łazience i na placu zabaw

2. Oto ja.

  • Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z higieną.
  • Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.

3. Moja droga do przedszkola.

  • Uświadomienie wartości rodziny, swojego domu. Rozpoznawanie drogi do domu.
  • Poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego.
  • Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na placu zabaw. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
  • Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi.
  • Poznanie zawodu policjanta. Wzbudzanie zaufania do przedstawicieli służb.

4. Jesień w parku, w lesie.

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem mijającego czasu, pór roku.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.Uwrażliwienie dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.