Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

                       PAŹDZIERNIK

 

  1.      Kody Jesieni

Dziecko:

  •  piewa pierwszą zwrotkę i refren piosenki Jesień fajne ma kałuże,
  • wskazuje na ilustracji narzędzia ogrodnicze
  • świadomie oddycha,
  • rozpoznaje dotykiem owoce i warzywa,
  • opisuje swoimi słowami smak owoców i warzyw, tj. jabłka, gruszki, marchwi, buraka,
  • odpowiada na pytanie: Jak smakuje jesień?,
  • wyróżnia głoskę o w nagłosie, wyróżnia głoskę o w wygłosie ,
  • rozpoznaje literę o wśród innych liter, kreśli litery O, o po śladach,
  • uważnie słucha wiersza, 
  • kreśli po śladach litery o, O,
  • rozpoznaje wybrane warzywa po zapachu,
  • wie, co można przygotować z warzyw,
  • odpowiada na pytanie: Co pachnie jesienią?
  • śpiewa piosenkę Jesień fajne ma kałuże,
  • rozpoznaje na ilustracjach zwierzęta leśne (niedźwiedzia, wiewiórkę, jeża, borsuka),
  • odpowiada na pytanie: Co zwierzęta robią jesienią?,
  • wskazuje różnice w wyglądzie kolegi/ koleżanki,
  • poprawnie stosuje określenia: cięższy od, lżejszy
  • odpowiada na pytanie: Dlaczego lubimy jesień?, 
  • reaguje na przerwę w muzyce,
  • pamięta o myciu rąk po wyjściu z toalety lub po przyjściu z podwórka,
  • uprzejmie się wita,
  • maluje farbami, kończy rozpoczętą pracę,
  • skupia uwagę na osobie mówiącej, potrafi wymienić co najmniej jedno swoje osiągnięcie (sukces) z bieżącego tygodnia,

2. W krainie emocji                            

Dziecko: 

  • ustawia się w kole,     
  • wie, co to jest cisza,
  • wie, co to znaczy być cicho,
  • odpowiada na pytanie: Co usłyszę, gdy będę cicho?,
  • śpiewa pierwszą zwrotkę piosenki W krainie emocji,         
  • wie, jak się gra na instrumentach perkusyjnych, rozpoznaje instrumenty perkusyjne, wystukuje rytm na wybranym instrumencie perkusyjnym.                           
  • odpowiada na pytanie: Kiedy odczuwam spokój?,
  • świadomie oddycha, kontrolując swój oddech,
  • wie, że kontrola emocji to kontrola oddechu,
  • wykonuje ruchy naprzemienne,
  • wodzi wzrokiem za przedmiotem,
  • wie, jak należy zachować się w lesie,
  • odpowiada na pytanie: Jakie emocje w sobie skrywam?, nazywa uczucia, które przeżywa,
  • wie, jak radzić sobie z uczuciami, które przeżywa, mówi koledze/ koleżance miłe rzeczy,
  • odlicza od 10 do 1,
  • maszeruje po okręgu – jedno dziecko za drugim, 
  •   poprawnie używa pojęć: jeden, wiele,
  • poprawnie stosuje liczebniki: pierwszy, pierwsza, pierwsze,
  • kreśli cyfrę 1 po śladzie,
  • rozpoznaje cyfrę 1 wśród innych cyfr,
  • wskazuje monetę jednozłotową.
  • odpowiada na pytanie: Za czym tęsknią drzewa?,
  • śpiewa piosenkę W krainie ciszy,
  • wykonuje pracę plastyczną Ptaki,
  • uważnie słucha opowiadania,                

 3.  W krainie zdrowia   

Dziecko:

  • odpowiada na pytanie: Po co nam wzrok?,
  • rozumie potrzebę konieczności dbania o wzrok,
  • koloruje obrazek zgodnie z podanym wzorem,
  • rozpoznaje kolory,
  • reaguje na sygnał,
  • śpiewa pierwszą zwrotkę piosenki Numer 112 Jolanty Kucharczyk.
  • wyróżnia głoskę l w nagłosie, wyróżnia głoskę l w wygłosie ,
  • rozpoznaje literę l wśród innych liter,
  • kreśli litery l, L po śladach ,
  • odpowiada na pytanie: Kto ratuje nasze życie i zdrowie?,
  • wie, na czym polega praca lekarza, strażaka, policjanta.
  • odpowiada na pytanie: Jak odżywiać się zdrowo?,
  • wie, co to są witaminy,
  • wskazuje potrawę, którą lubi,
  • wymienia posiłki, które spożywa każdego dnia,
  • wymienia warzywa, których można użyć do zrobienia kanapki.
  • poprawnie wykonuje zabawę paluszkową Prawa ręka, lewa ręka,
  • rozpoznaje cyfrę 2 wśród innych cyfr, pokazuje, ile to jest 2,
  • śpiewa piosenkę Numer 112, wybiera numer alarmowy 112.
  • kreśli po śladzie cyfrę 2 ,
  • odpowiada na pytanie: Jak spędzasz wolny czas?,
  • wymienia nazwy dni tygodnia,
  • wskazuje prawą rękę i lewą rękę,

4.   Wśród zwierząt

Dziecko:

  • wie, na czym polega opieka nad zwierzętami,
  • podaje nazwy co najmniej trzech zwierząt żyjących wśród nas,
  • przyjmuje w zabawie rolę opiekuna zwierzęcia,
  • wie, jak się zachować w obecności nieznajomego psa,
  • przyjmuje pozycję żółwia,
  • segreguje według wielkości: mały, średni, duży,
  • rozwiązuje zagadki o darach jesieni, odpowiada na pytanie: Co czerwieni się jesienią?, potrafi wyjaśnić, co to są przetwory, potrafi podać przykłady darów jesieni rozróżnia kolory,
  • wykonuje polecenia nauczyciela, skupia uwagę przez co najmniej 10 minut zajęć,
  • wyklaskuje proste rytmy,
  • odpowiada na pytania: W co można bawić się jesienią? Co potrafią kolory? potrafi samodzielnie wypchnąć obiekt z karty, wymienia czynności, które potrafi wykonać bez pomocy dorosłego,
  • wskazuje strony lewą i prawą na kartce, wskazuje górę i dół na kartce,
  • kreśli litere A, a
  • śpiewa piosenkę Zwierzęta są wśród nas,
  • wykonuje skoki zajęcze,
  • rozróżnia figury geometryczne,
  • łączy figury w pary,
  • poprawnie stosuje określenia: więcej, mniej.
  • poprawnie czworakuje,
  • podaje co najmniej trzy zwierzęta żyjące wśród nas,
  • rozwiązuje zagadki o zwierzętach,