Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

GRUDZIEŃ

1.Mamy prawa i obowiązki

  •       uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  •       uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •       wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  •       rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  •       dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •       uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych

  •       rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  •       poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  •       wykonywanie ćwiczeń w parach;
  •       budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  •       łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  •       klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  •       rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  •       porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
  •       rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  •       nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  •       oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  •       rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
  •       nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
  •       wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  •       składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
  •       kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •       segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  •       obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
  •       obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące).

   2.  Jak wyglądał świat przed milionami lat?

  •       rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  •       rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  •       nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  •       oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  •       obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące);
  •       pokazywanie na wybranych przykładach (np.: jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają);
  •       wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  •       kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •       segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  •       obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
  •       uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •       wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  •       uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  •       uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
  •       rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  •       nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
  •       poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  •       wykonywanie ćwiczeń w parach;
  •       budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  •       łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  •       klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  •       rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  •       porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie; 

    3. Idzie zima ze śniegiem

  •       uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  •       uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
  •       rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  •       poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  •       wykonywanie ćwiczeń w parach;
  •       budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  •       łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  •       klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  •       rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  •       porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
  •       rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  •       rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  •       nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  •       wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  •       kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •       segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
  •       rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  •       nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem).

 4.    Idą święta

  •       uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  •       uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
  •       wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  •       rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  •       dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  •       mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  •       nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  •       uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  •       uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
  •       rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  •       słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
  •       nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
  •       poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  •       wykonywanie ćwiczeń w parach;
  •       budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  •       łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  •       klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  •       rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  •       porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
  •       rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  •       nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  •       obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
  •       wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  •       kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  •       segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.