GRUDZIEŃ
1.Mamy prawa i obowiązki
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad;
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące).
2. Jak wyglądał świat przed milionami lat?
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące);
- pokazywanie na wybranych przykładach (np.: jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
3. Idzie zima ze śniegiem
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem).
4. Idą święta
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
- nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.