Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

GRUDZIEŃ 2024

Temat tygodnia: Zabawki

W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej W świecie zabawek − wysłuchają wierszyka Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Mój pluszak − wykonają pracę plastyczną Zabawki z przyszłości − będą posługiwać się plasteliną − wezmą udział w zabawach integrujących grupę − będą układać puzzle przedstawiające pluszowe misie − określą różnice między zabawkami z przeszłości, a tymi teraz − utrwalą pojęcie klasyfikowania poprzez udział w zabawach − będą ćwiczyć trafianie do celu − wezmą udział w zabawie sensorycznej − będą bawić się w teatr − wezmą udział w zabawie ruchowej z wykorzystaniem rymowanki Martyny Marzec − będą rozmawiać na temat zabawek z przyszłości

Temat tygodnia: Odwiedziny Mikołaja

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Stworek w plecaku, listu od Mikołaja, wiersza Klaudii Cebuli W dzień Świętego Mikołaja − będą układać puzzle − rozwiążą zagadkę o Mikołaju − zapoznają się z postacią Mikołaja w kontekście kulturowym − będą ozdabiać czapkę Mikołaja − wysłuchają i nauczą się piosenki Mikołaj − będą rozwijać percepcję słuchową − utrwalą nazwy kolorów − utrwalą pojęcia mały i duży − będą przeliczać prezenty − wezmą udział w dyskusji na temat: Co to znaczy być dobrym człowiekiem? − będą brać udział w zabawie logopedycznej − dowiedzą się, jakie są tradycje związane z Mikołajem w Polsce i na świecie − wezmą udział w eksperymencie z zamarzającymi bańkami − wykonają pracę plastyczną Prezenty dla innych

Temat tygodnia: Zima jest coraz bliżej

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Śnieg oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Czasem słońce, czasem deszcz − dowiedzą się, jakie są oznaki nadchodzącej zimy − nauczą się dobierać ubrania do pory roku − wysłuchają i nauczą się piosenki Zima biała − wykonają śnieżynki z patyczków higienicznych − udoskonalą umiejętność przeliczania − rozwiążą zagadkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Biała zima − wezmą udział w zabawach badawczych − zilustrują ruchem rymowankę − ułożą bałwanki według wzoru (rytmu)

Temat tygodnia: Magia świąt

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadania Ewy Stadmüller Święta − dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia − poznają tradycje świąteczne − wysłuchają i nauczą się piosenki Świąteczna choinka − wykonają stroik świąteczny − udoskonalą umiejętność przeliczania − udekorują przedszkolną choinkę − rozwiną umiejętność wypowiadania się − wykonają pracę plastyczną Wigilijny dzień − upieką świąteczne pierniczki − obejrzą różne kartki bożonarodzeniowe − dowiedzą się, w jaki sposób przesyłać sobie życzenia − poznają świąteczne potrawy − podzielą się opłatkiem

LISTOPAD 2024

Temat tygodnia: A deszcz pada i pada…

W tym tygodniu dzieci: -określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Kropelki, wiersza Barbary Szelągowskiej Mały, duży − będą brać udział w zabawach związanych z szacowaniem − wykonają sensoryczne kałuże − będą ćwiczyć motorykę małą w ćwiczeniu sensorycznym − poznają pojęcia: mało, dużo − wysłuchają i nauczą się piosenki Deszczyk − zatańczą taniec kropli deszczu − wezmą udział w zabawie z chustą animacyjną − będą wydobywać dźwięki z jamy ustnej bez użycia strun głosowych − ustalą równoliczność zbiorów poprzez łączenie w pary − porównają liczebność zbiorów − będą obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie po deszczu − będą przewidywać prognozę pogody − wezmą udział w zabawach oddechowych − wykonają deszczową grzechotkę − utrwalą pojęcie pary − dowiedzą się, jak powstaje tęcza − wykonają tęczowy eksperyment − ułożą pogodowy obrazek według instrukcji − wykonają pracę plastyczną Deszczowe kompozycje

Temat tygodnia: Co powinienem wiedzieć o Polsce?

W tym tygodniu dzieci: -określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają legendy o Warsie i Sawie w opracowaniu Marzeny Czarnowskiej-Mazurek, opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Rysunek dla mamy − utrwalą nazwy kolorów − poznają mityczną postać syreny − dowiedzą się o istnieniu innych polskich legend − poznają herb Warszawy i herb swojego miasta − wykonają własny herb − wysłuchają i nauczą się piosenki Nasza Polska − będą rozwijać pamięć − wezmą udział w zabawach logopedycznych − będą rozwijać spostrzegawczość − zapoznają się z potrawami regionalnymi − będą rozwijać umiejętność przeliczania − obejrzą książki kucharskie − nauczą się cwałować − zapoznają się z wyglądem wybranych strojów regionalnych − wykonają figurki z masy solnej − zapoznają się z postaciami znanych Polaków i Polek − poznają postać Marii Skłodowskiej-Curie − wykonają eksperyment chemiczny − zapoznają się z wyglądem flagi Polski − dowiedzą się, co to jest niepodległość − wykonają pracę plastyczną Narodowe Święto Niepodległośc

Temat tygodnia: Zdrowie naszym skarbem

W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają wiersza Jadwigi Koczanowskiej Gimnastyka − wysłuchają wiersza, rymowanki i zagadki Martyny Marzec − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Myj ręce − dowiedzą się, jaką rolę odgrywa ruch w życiu człowieka − zapoznają się z wyrażeniem zdrowy tryb życia − dowiedzą się, czym jest piramida zdrowia − wykonają piramidę zdrowia − poznają pojęcia: krótki, długi, najdłuższy − dowiedzą się, kto pracuje w przychodni − zdobędą informacje dotyczące dbania o czystość − stworzą kącik czystości − dowiedzą się, czym są prawa, a czym obowiązki dziecka − wykonają pracę plastyczną Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

Temat tygodnia: Co ułatwia prace w domu?

W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej Urządzenia elektryczne − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Pucu, pucu − wykonają pracę plastyczną Urządzenia przyszłości − dowiedzą się, jakie urządzenia były używane dawniej, a jakie urządzenia elektryczne używane są współcześnie − zapoznają się z nowoczesnymi urządzeniami − odwiedzą przedszkolną kuchnię − będą uczestniczyły w przygotowaniu zimowej herbaty − rozwiążą zagadki słuchowe − poznają domowe obowiązki − będą uczestniczyły w eksperymencie z ubijaniem piany − utworzą zbiory różnych urządzeń i będą przeliczały w zakresie 3

PAŹDZIERNIK 2024

 

Temat tygodnia: Jesień w sadzie, ogrodzie

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Niezwykłe spotkanie, wierszy Jadwigi Koczanowskiej Warzywa i Wiesławy Żaby-Żabińskiej Zajączek wybiera się z wizytą − utrwalą informacje o owocach: śliwkach, gruszkach, jabłkach − będą segregować owoce ze względu na rodzaj − będą tworzyć kącik owoców i warzyw − wykonają etykiety do kącika przyrodniczego − wysłuchają i nauczą się piosenki Warzywa i owoce − będą poznawać własną przestrzeń podczas opowieści ruchowej − będą rozpoznawać owoce za pomocą zmysłów − będą doskonalić umiejętność przeliczania − porównają liczebność zbiorów − wezmą udział w ćwiczeniu terapii ręki − będą utrwalać wygląd i nazwy warzyw − będą oglądać rośliny rosnące w okolicy przedszkola − rozwiążą słowne zagadki o warzywach − będą rozpoznawać przetwory przygotowane z warzyw i owoców − wykonają tosty z dżemem − wykonają pracę plastyczną Jesienny koszyk

 

Temat tygodnia: Zwierzęta jesienią

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wysłuchają opowiadań Agaty Widzowskiej Zimowy sen niedźwiadka oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Kłótnia w piaskownicy − dowiedzą się, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy − wysłuchają i nauczą się piosenki Zwierzęta jesienią − dokonają syntezy wyrazów − przyporządkują przedmioty do odpowiednich szarf według ustalonej reguły − zapamiętają układy elementów − rozwiążą zagadkę o jeżu − będą układać rytm według wzoru − rozpoznają i nazwą podstawowe emocje: złość, smutek i radość − wykonają pracę plastyczną Jesienne zwierzęta − określą za pomocą dotyku, czy przedmiot jest twardy czy miękki

 

Temat tygodnia: Moja rodzina i mój dom

W tym tygodniu dzieci: − wysłuchają opowiadania Ewy Stadtmüller Ciapek i psia wróżka − wysłuchają wierszy Moniki Malechy oraz Martyny Marzec − wysłuchają rymowanki Martyny Marzec i nauczą się jej na pamięć − określą swój nastrój − wysłuchają i nauczą się piosenki Rodzina to my − wykonają pracę plastyczną Portret mojej rodziny − przedstawią członków swojej rodziny − poszerzą swoją wiedzę na temat kształtów − poznają prawa i obowiązki dziecka − dowiedzą się, jakie są rodzaje domów

 

Temat tygodnia: Domowi ulubieńcy

W tym tygodniu dzieci: − określą swój nastrój − wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych − wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Opiekun zwierząt − dowiedzą się, jakie potrzeby mają zwierzęta oraz dlaczego należy o nie dbać − poznają zawód weterynarza − dowiedzą się, jakie odgłosy wydają wybrane zwierzęta − wysłuchają i nauczą się piosenki Pies i kot − będą rozwijać umiejętność przeliczania i segregowania − będą uczestniczyć w zabawach logopedycznych − poznają zasady prawidłowej opieki nad zwierzętami − wezmą udział w zabawie sensoryczno-plastycznej − rozwiną słownictwo związane ze zwierzętami domowymi oraz akcesoriami niezbędnymi do opieki nad nimi − dowiedzą się, czym jest schronisko dla zwierząt − wykonają pracę plastyczną Mój pupil