„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.”
Robert Fulghum
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
“Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek”
Janusz Korczak
Nasze przedszkole zapewnia bezpieczny i wszechstronny rozwój wszystkim wychowankom. Każde dziecko jest traktowane indywidualne i podmiotowo. Dokładamy wszelkich starań, aby każde dziecko czuło się kochane, akceptowane i szczęśliwe, a także przygotowane do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami. Wysokiej jakości opieka dydaktyczna i wychowawcza sprzyja osiąganiu przez dziecko pełnych możliwości rozwojowych. Współpracujemy z rodzicami i środowiskiem, a także dbamy o nasz wizerunek w środowisku lokalnym.
P – PLACÓWKA, PIORYTETY, POTRZEBY, POMOC
R – RODZICE, ROZWÓJ
Z – ZADANIA, ZAINTERESOWANIA
E – EMPATIA
D – DZIECKO, DIALOG, DOM
S – SZACUNEK, SZANSE
Z – ZAUFANIE, ZAANGAŻOWANIE
K – KADRA, KREATYWNOŚĆ
O – OTWARTOŚĆ, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, OPIEKA
L – LUDZIE
E – EDUKACJA, EWALUACJA
,,Dziecko radosnym twórcą. Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom i środowisku. Miejsce radosnej i bezpiecznej zabawy oraz możliwości poznawania świata. Szczęśliwi wychowankowie, bogaci w nowe doświadczenia i gotowi na sukces”.
Przedszkole zapewnia każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie, bezpieczny, radosny i wszechstronny rozwój. Umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom, stwarza sposobność nauki języka obcego oraz udziału w zajęciach rozwijających talenty i zainteresowania. Zapewnia rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki oraz wspomaga ich w roli wychowawczej.
Placówka posiada:
jedną salę w oddziale zamiejscowym i siedem sal dydaktycznych jasnych, przestronnych, bogato wyposażonych w pomoce dydaktyczne i zabawki, a przestrzeń edukacyjna zagospodarowana jest w sposób umożliwiający indywidualizację procesu dydaktycznego, sale do prowadzenia zajęć w małych zespołach, duży, zielony ogród przedszkolny, szatnie dla dzieci wyposażone w nowe estetyczne szafki indywidualne, zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Dbamy o łagodny start dziecka w przedszkolu. Rodzice przyszłych przedszkolaków uczestniczą w organizacyjnym zebraniu z nauczycielami. Dzieci uczestniczą w zajęciach adaptacyjnych. Wystrój przedszkola oraz organizacja przestrzeni edukacyjnej w salach sprzyjają chętnemu pobytowi dziecka w przedszkolu.
Nasi nauczyciele są wykształceni i posiadają pełne kwalifikacje (studia magisterskie i podyplomowe; specjaliści różnych dziedzin). Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności poprzez udział w różnych formach dokształcania i doskonalenia posiadają różnorodne zainteresowania i uzdolnienia wykorzystywane do pracy z dziećmi. Są otwarci na potrzeby i aktywne poznawanie dzieci, a także tworzą zgrany zespół.
Zajęcia otwarte dla rodziców, których celem oprócz możliwości obserwacji własnego dziecka jest zapoznanie rodziców z ofertą edukacyjną placówki jak również ujednolicenie oddziaływań edukacyjnych przedszkola i domu rodzinnego.
Imprezy o charakterze rodzinnym: spotkania świąteczne (z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy), spotkania rodzinne (z okazji Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy i Taty), Festyn Rodzinny, itp.
Zebrania z rodzicami (ogólne i grupowe)
Konsultacje indywidualne
Strona internetowa, gazetka informacyjna, ulotki okolicznościowe
We współczesnej koncepcji edukacji przedszkolnej dużą rolę odgrywa rodzina. Częste kontakty rodziców z przedszkolem, uroczystości, wycieczki i wspólne zajęcia sprzyjają tworzeniu się partnerskich więzi między dwoma środowiskami oddziaływującymi na dziecko. Przedszkole, jako instytucja odgrywa znaczącą rolę niosąc pomoc rodzinie, zapewniając małemu dziecku warunki sprzyjające jego wszechstronnej edukacji.
Pełna współpraca umożliwia zintegrowanie obu środowisk, aby jednak mogła zaistnieć muszą pojawić się możliwości do wzajemnego poznania się i budowania poprawnych relacji.
Szanują dzieci
Pielęgnują naturalną radość i spontaniczność dzieci
Własnym przykładem pokazują właściwe zachowania
Dbają o indywidualny rozwój dzieci oparty na ich możliwościach i potrzebach
Zauważają indywidualne osiągnięcia i postępy dziecka
Wspomagają dzieci
Uczą dzieci świadomych wyborów
Umożliwiają dzieciom prezentację zdolności i umiejętności w konkursach, przeglądach lub zawodach
„Szczęśliwe jest dziecko, które odnajduje (…) na każdym etapie drogi wychowawcę zdolnego do udzielenia mu pomocy w stopniowym zdobywaniu sił i zapału koniecznych do wypełnienia jego ludzkiego przeznaczenia”.
Debesse