Styczeń:
1. Dzień i noc
2. Mija czas
3. Pory roku
4. Dwunastu braci
5. Zaczarowany czas
• określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
• gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
• nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
• wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
• improwizowanie ruchowe do dowolniej muzyki;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
• odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka);
• przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowń;
• sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
• dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;
• przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
• odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
• szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
• czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na lonie natury;
• czynny udział w dekorowaniu sali;
• podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu.
• wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
• samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
• wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
• czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie.
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
• używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
• prawidłowe stosowanie przyimków;
• posługiwanie się poprawną mową;
• poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
• stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
• układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
• czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
• czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
• rozpoznawanie liter pisanych.
• wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
• wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
• dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
• nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
• poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego;
• odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
• wskazywanie pełnych godzin na zegarze;
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
• nazywanie źródeł dźwięków;
• różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
• wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
• posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
• nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
• rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
• odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
• rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
• liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
• porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >.