PAŹDZIERNIK
1. Jesień w sadzie, ogrodzie
2. Zwierzęta jesienią
3. Moja rodzina i mój dom
4. Domowi ulubieńcy
● korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
● zakładanie ubrań, butów;
● odkładanie prac na półki indywidualne;
● spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
● składanie ubrań przed leżakowaniem;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
● nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
● powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
● uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
● uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
● określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
● obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
● zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie
● podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
● nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
● pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
● dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
● wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
● stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
● określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);
● odpowiadanie na pytania.
● słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
● spacerowanie w pobliżu przedszkola.
● maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
● różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;