Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Grudzień
1. Jak wyglądał świat przed milionami lat

● wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
● wiązanie obuwia.
● nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);:
● wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
● improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
● samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
● zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
● pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
● szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
● podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
● czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury:
● szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
● samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
● unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
● prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
● posługiwanie się poprawną mową;
● próby samodzielnego czytania;
● formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
● formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
● wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
● wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
● czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
● rozpoznawanie liter pisanych;
● liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
● poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
● inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych
(sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
● nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
● rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
● rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
● liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
● rozpoznawanie cyfr i liczby 10.

2. Idzie zima ze śniegiem
• określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
• kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
• odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka);
• przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowń;
• sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
● dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;
● przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
• odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
• szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
• czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na lonie natury;
• czynny udział w dekorowaniu sali;
• podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu.
• wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
• samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
• wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
• czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie.
• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
• używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
• prawidłowe stosowanie przyimków;
• posługiwanie się poprawną mową;
• poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
• stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
• układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
• czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
● czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
● rozpoznawanie liter pisanych.
● poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np.: odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich;
● korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej;
● poznawanie wpływu wynalazków, np. oświetlenia, na rozwój cywilizacji;
● poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
● poznawanie źródeł pochodzenia energii, np.: siły wiatru, wody, słońca;
• wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
• wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
• nazywanie źródeł dźwięków;
• różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
• wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
• posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
• nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
● rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
• odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
● rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
● liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
● porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >.

3. Idą święta
• zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
• porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
• dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
● uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody;
• spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
• tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
• wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
• wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
• odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
• określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
● obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
• improwizowanie ruchowe do dowolniej muzyki;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
• nazywanie części ciała;
• utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
• przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
• przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
• wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
• aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
• przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.;
• przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowń;
• sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
• określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
• radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
• zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;
• szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
• czynny udział w dekorowaniu sali;
• podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu.
● kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy;
• uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
• cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
• pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
• unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań;
• wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
• samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
• wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
• czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie.
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
• opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
• uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
• aktywne słuchanie rozmówcy;
• wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
• przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
• stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
• odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
• wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
• powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
• słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
• układanie rymów do podanych słów;
• wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
• umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
● tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
• zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
• całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
• wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
• rozumienie wybranych znaków umownych;
• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
• używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
• prawidłowe stosowanie przyimków;
• posługiwanie się poprawną mową;
• poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
• stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
• układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
• czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
● czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
● rozpoznawanie liter pisanych.
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
• nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
• wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
• poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
• wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
• wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• improwizowanie piosenki ruchem;
• dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych, np. z porami roku;
• tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców, dłoni, całego ciała;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
• wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
• wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
• wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
• uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
• wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
• nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
• słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
• nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
• poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
• wykonywanie ćwiczeń w parach;
• budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
• łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
• klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
• rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
• porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
• rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
• rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
• nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
• składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
• kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
• segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
● dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku;
● nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia;
● poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne;
● poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie;
● poznawanie charakterystycznych oznak zimy: krótkie dni, niska temperatura;
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
• nazywanie źródeł dźwięków;
• różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
• wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
• posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
• nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
● rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
• odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
● rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
● liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
● porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste


4. Planeta Fantazja
• zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
• porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
• dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
● uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody;
• spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
• tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
• wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń 
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
• nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
• słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
• nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
• poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
• wykonywanie ćwiczeń w parach;
• budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
• łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
• klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
• rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
• porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
• rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
• rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
• nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
• składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
• kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
• segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
• nazywanie źródeł dźwięków;
• różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
• wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
• określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
• posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
• nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
● rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
• odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
● rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
● liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
● porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >.