MAJ |
|
Tydzień I Polska: miasta i zabytki |
Dziecko: •nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu, • stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku; wskazuje na mapie wybrane miejsca, • wypowiada się na temat obchodów Dnia Flagi, wyjaśnia znaczenie słowa stolica, podaje jej nazwę i opisuje herb Warszawy, • wymienia ważne i charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie, obserwuje architekturę, piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania, wymienia znajdujące się w nim zabytki i ważne instytucje, • podczas wycieczki przestrzega obowiązujących zasad, właściwie zachowuje się w miejscach publicznych, • wskazuje położenie swojej miejscowości i swojego regionu na mapie Polski, • uczestniczy w zabawach słownikowych i gramatycznych, rozpoznaje herb oraz ciekawe miejsca i ważne budynki w swojej miejscowości, wymienia zalety życia w małej miejscowości i w dużej miejscowości, • skupia uwagę na przekazie literackim, • uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych., wymienia cechy charakterystyczne dla miasta i dla wsi, • wyjaśnia pojęcia adresat, nadawca;• wyodrębnia ze zbioru przesyłek listy i pocztówki, segreguje listy i pocztówki na podzbiory. |
Tydzień II Polska w Europie |
Dziecko: • wskazuje położenie Polski na mapie Europy i podaje nazwy państw sąsiadujących z Polską, • rozpoznaje i układa z części flagi Niemiec, Czech, Słowacji, • wypowiada się na temat charakterystycznych cech Słowacji, Czech i Niemiec, • aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, wykonuje ćwiczenia według instrukcji słownej. opisuje symbole Unii Europejskiej, koloruje rysunek flagi Unii Europejskiej, • wymienia polskie symbole narodowe i podaje ich charakterystyczne cechy. |
Tydzień III Majowa łąka |
Dziecko: • ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia, • wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną, • nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta, • wymienia części kwiatu – mniszka lekarskiego, rozpoznaje i nazywa kwiaty występujące na łące, • wyjaśnia, w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę, podają przykłady, • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach metodą R. Labana. dostrzega symetrię w kształtach owadów, • wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące, • wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt, • poprawnie stosuje rzeczowniki w liczbie mnogiej, • śpiewa piosenkę, • oddaje nastrój utworu muzycznego w pracy plastycznej, samodzielnie określa położenie owadów, układa sylwety owadów według instrukcji N.,wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy, • rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny zielne, • aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski, • układa i rozwiązuje zagadki. |
Tydzień IV Święto Matki |
Dziecko: • opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców, poznaje znaczenie słowa święto, • powtarza wiersz z pamięci, • wymienia cechy swojej mamy i swojego taty, wyjaśnia rolę matki w rodzinie, • tworzy zdrobnienia, dobiera określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy, formułuje zdania, • rozwiązuje proste zadania z treścią, dodaje elementy w zakresie 6 i w zakresie 10, opisuje rolę ojca w swoim życiu, • opisuje wygląd mężczyzny za pomocą określeń przymiotnikowych, • wymienia czynności, w których może pomóc tacie, • układa zdania do obrazków, kończy rozpoczęte zdania, • wypowiada zdanie w podanym rytmie, • śpiewa piosenkę, okazuje swoim rodzicom miłość i szacunek, • podaje przykłady niespodzianek dla rodziców; wymienia czynności, w których wykonywaniu może pomóc mamie i tacie, • śpiewa piosenki, recytuje wiersze, używając odpowiedniej intonacji głosu, gestu i mimiki |
KWIECIEŃ
Wiosna na wsi |
DZIECKO: opisuje wygląd łąki wiosną oraz wygląd żaby, wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt, • opowiada o obrazku, zachowując poprawność gramatyczną wypowiedzi, • wymienia słowa rozpoczynające się głoską D; dzieli słowa na sylaby; wymienia głoski w słowach dudek, Darek; wykonuje pracę plastyczną na temat: W magicznym, zielonym świecie • rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka, poprawnie nazywa domy zwierząt hodowanych na wsi oraz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu, • słucha głosów zwierząt z wiejskiego podwórka i je naśladuje, • czyta wyrazy globalnie • przestrzega ustalonych zasad zachowania, • bierze aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych. rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka (dorosłe i młode), • poprawnie odmienia rzeczowniki, układa rytmy i zdrobnienia, • opisuje wygląd zwierząt za pomocą określeń przymiotnikowych, • moduluje głosem, zmieniając jego wysokość, • śpiewa piosenkę. wyjaśnia znaczenie zwierząt hodowlanych w życiu człowieka; podaje przykłady wykorzystania wełny, włosia końskiego, piór, jajek, mleka, • określa charakterystyczne cechy wełny, • naśladuje głosy zwierząt, tworzy improwizacje wokalne, • poprawnie używa liczebników w aspektach kardynalnym i porządkowym, • rozwiązuje proste zadania matematyczne, wynik pokazuje na palcach lub rysuje na kartce za pomocą kropek, • rozwiązuje zadania matematyczne, układa do nich poprawne działania i je odczytuje, • wykleja bibułą obrazki zwierząt wiejskich. |
Muzyka wokół nas |
DZIECKO: wyjaśnia znaczenie słów: dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent, batuta, • poznaje dawne i nowoczesne urządzenia służące do rejestrowania i odtwarzania muzyki, • samodzielnie tworzy muzykę, gra akompaniament na instrumentach perkusyjnych, • wymienia głoski w słowach worek, Waldek; układa schematy i modele słów worek, Waldek; określa miejsce samogłoski w w słowach o prostej budowie fonetycznej; opisuje wygląd liter w, W oraz odtwarza ich kształty; rozpoznaje i nazywa poznane litery, • wykonuje kij deszczowy wyjaśnia znaczenia nowych słów: filharmonia, sala koncertowa, kurtyna, widownia, • wymienia zasady zachowania obowiązujące podczas słuchania koncertu, • sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne. wypowiada się na temat Fryderyka Chopina, wyjaśnia znaczenia słowa kompozytor, • wykonuje ilustrację do wysłuchanego fragmentu utworu muzyki poważnej, porusza się zgodnie z charakterem muzyki, • gra na poznanych instrumentach perkusyjnych, • porusza się odpowiednio do gry, w określonym metrum. rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne, dokonuje ich podziału na instrumenty perkusyjne, dęte i strunowe, • wymienia nazwy liczebników głównych i liczebników porządkowych w danym zakresie, • rozpoznaje i nazywa cyfrę 5, • wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez N. wyjaśnia znaczenie słów: klucz wiolinowy, nuta, gama, oraz nazywa nuty na pięciolinii (gama C-dur), • odczytuje informacje podane w formie uproszczonych rysunków, • wymienia część składowe gitary, bada właściwości strun, • wykonuje papierową gitarę. |
LOCKDOWN….
12.04.2021-16.04.2021
“Dbamy o przyrodę”
* 22.04.2021-Międzynarodowy dzień Matki Ziemi* (jeśli nic nie stanie na przeszkodzie w tym dniu urządzimy sobie sprzątanie okolicy, segregowanie śmieci, ekologiczny przemarsz itd. Dzieci już nieco wiedzą o ekologii, ale chciałabym by do tego czasu przypomniały i utrwaliły sobie wiedzę.
WTOREK
“Dbamy o środowisko” – wierszyki, opowiadania i karty pracy. TUTAJ
Piosenka “Nasza planeta”
PONIEDZIAŁEK
Wprowadzenie do tematu. Zobacz bajkę.
Gimnastyka:) Proszę wykonać przynajmniej 10 min ćwiczeń.
Praca plastyczna “Strażnicy Ziemi” – proszę wykonać z dziećmi pracę z poniższego filmiku (planeta z rączkami, nogami i wielkim uśmiechem:)
6.04.2021-9.04.2021
PIĄTEK
CZWARTEK
ŚRODA
WTOREK
“Wiosenne przyloty ptaków”
Scenariusz zabaw i opowiadanie “Co słychać panie Bocianie?
TYDZIEŃ WIELKANOCNY
Propozycje prac i zabaw wielkanocnych:)
MARZEC
Tydzień I Zwierzęta z dżungli i sawanny 3 marca ŚWIATOWY DZIEŃ DZIKIEJ PRZYRODY (środa) |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przyroda wiosną: – poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne) – wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych. Ziemia – planeta ludzi Świat bliski i świat daleki – poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz – zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie. Procesy poznawcze. Myślenie (logiczne) – rozwiązywanie zagadek, rebusów – układanie zagadek – porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin. Pamięć – powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek – zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać. Początkowa nauka czytania i pisania Słuch fonematyczny: wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie. Przygotowanie do czytania – czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań). Przygotowanie do pisania – rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej odróżnianie druku od pisma wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania. Elementy matematyki Liczenie posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym |
Tydzień II Zwierzęta naszych pól i lasów 8 marca DZIEŃ KOBIET (poniedziałek) |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przyroda Obserwacja przyrody zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie. Przyroda wiosną poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady. Procesy poznawcze Myślenie (logiczne) ocenianie wartości logicznej zdań (zdania prawdziwe, zdania fałszywe) tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt. Aktywność językowa Ćwiczenia narządów artykulacyjnych uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów. Przygotowanie do pisania rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej Klasyfikowanie tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech. Działalność plastyczna Zainteresowania plastyczne wycinanie, wydzieranie, składanie papieru. Aktywność ruchowa Sprawność ruchowa uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych. |
Tydzień III Marcowa pogoda |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przyroda Przyroda wiosną poznawanie oznak nadchodzącej wiosny uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.) poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie. Rozwój fizyczny Higiena ciała i otoczenia ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku. W zdrowiu i chorobie rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw. Racjonalne odżywianie nazywanie pokarmów koniecznych do utrzymania zdrowia. Przygotowanie do czytania czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań) odczytywanie stosownych oznaczeń i symboli. Elementy matematyki Organizacja czasu i przestrzeni dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy |
Tydzień VI Wiosenne przebudzenie 22 marca WIOSNA – DZIEŃ WODY (poniedziałek) |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przyroda Przyroda wiosną obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność) obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla. Uprawa roślin i hodowla zwierząt zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp. W świecie techniki Działalność badawcza poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu. Procesy poznawcze Pamięć zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać. Uwaga skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych. Aktywność językowa Wypowiedzi ustne wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich. W świecie sztuki – muzyka Muzyka i ruch reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków (dźwięki wysokie, średnie, niskie). Aktywność ruchowa Sprawność ruchowa uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych |
Tydzień V Wielkanoc 4 kwiecień WIELKANOC (niedziela) |
TREŚCI PROGRAMOWE: Rodzina Więzi rodzinne kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń. Działalność plastyczna Barwy wokół nas nazywanie barw – ciepłych i zimnych. Zainteresowania plastyczne wycinanie konkretnych lub dowolnych kształtów z papieru kolorowego, ścinków tekstylnych, tektury itp. Aktywność językowa Wypowiedzi ustne wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń. Poprawność gramatyczna wypowiedzi poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…). |
LUTY 2021
TEMATYKA MIESIĄCA
Tydzień pierwszy
Tematyka tygodnia: Tak mija czas
-Nasza edukacja matematyczna. Organizacja przestrzeni i czasu – dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy; nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór i nocy.
Tydzień drugi
Tematyka tygodnia: Zwierzęta zimą
–Poznajemy przyrodę. Zima – poznanie zasad dokarmiania i dopajania zwierząt w trudnych, zimowych warunkach, nazywanie ptaków zimujących w Polsce, zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami, rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
Tydzień trzeci
Tematyka tygodnia: Muzyka wokół nas.
-W świecie muzyki-poznanie instrumentów muzycznych i sposobów grania na nich. Rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych, poruszania się w rytm muzyki, próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą, wypowiadanie się na temat wiersza „Muzyka”E. Żylińskiej.
Tydzień czwarty
Tematyka tygodnia: Czy jesteśmy sami w kosmosie?
– Nasza Ziemia. Poznawanie świata – poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat, gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem, poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma.
STYCZEŃ 2021
TEMATYKA MIESIĄCA
Tematyka tygodnia
Moja babcia i mój dziadek
Nasze rodziny
Podawanie informacji na temat swojej rodziny
-nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np. mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, ciocia, wujek
-podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub taty.
-nauka piosenki „Moja babcia i mój dziadek”-wspólny śpiew
-nauka tańca do piosenki „Cza-cza dla babci i dziadka”
-składanie życzeń w formie wiersza-ćwiczenie pamięci
-wykonanie prezentów metodą plastyczną
Święto o charakterze rodzinnym
-przygotowanie krótkich programów artystycznych dla Babci i Dziadka.
Tematyka tygodnia
W krainie baśni
Interesujemy się książką
Wzbudzanie zainteresowania literaturą
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich
- odpowiada na pytania dotyczące utworu literackiego
-
recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
W świecie sztuki Literatura i czasopisma Kontakt z literaturą i czasopismami
- oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego.
Uczestniczenie w baśniowym Balu Przebierańców 🙂