Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
CZERWIEC
1. Moje zwierzątko
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami domowymi.
-
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy ze zwierzętami.
2. Mam przyjaciela
- Uwrażliwianie na drugiego człowieka,
- Poznanie różnych zawodów i funkcji społecznych
-
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
3. Kolory lata
- Poznanie kolorów lata, segregowanie i porównywanie kolorów
- Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z panująca temperaturą i warunkami atmosferycznymi na dworze
4. Wakacje już blisko
- Poznajemy wakacyjne sporty, wakacyjne miejsca
- Wdrażanie do bezpiecznych zabaw podczas wakacji
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności
5. Do widzenia przedszkole – już wakacje
- Powtarzamy zasady bezpiecznych wakacji
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku
-
Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
MAJ
1. Polska moim domem
- Przypomnienie symboli Polski.
- Wzbogacanie wiedzy dzieci na temat Polski oraz rozwijanie uczuć patriotycznych.
2. Jak powstaje książka?
- Zachęcanie do domagania się czytania dzieciom książek.
- Poznanie zasad korzystania z książek
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
3. Na łące
- Poznanie mieszkańców łąki.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z temperaturą i warunkami atmosferycznymi na dworze.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
4. Mama i Tata
- Wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny.
- Wdrażanie do pamiętania o bliskich z okazji różnych świąt.
KWIECIEŃ
1. Wielkanoc
- Przypomnienie zwyczajów świątecznych.
- Rodzinne święta – rodzinny czas, wzmacnianie więzi rodzinnych.
- Robimy ozdoby wielkanocne.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, dbamy o zdrowie.
2. Na wsi
- Zapamiętanie cech, nazw zwierząt, prac polowych typowych dla gospodarstwa wiejskiego.
- Poznajemy na czym polega praca rolnika.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Przeliczanie, przyporządkowanie do odpowiednich zbiorów.
MARZEC
1. Oznaki wiosny
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
- “W marcu jak w garncu” – poznanie przysłowia, rozumienie co się dzieje z pogodą w marcu.
- Nauka wiosennych piosenek, ilustracja ruchem.
2. Wszystko rośnie
- Od ziarenka do kwiatu.
- Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
- Dbamy o zdrowie, odpowiedni ubiór.
- Ruch to zdrowie – wdrażanie do udziału w zabawach ruchowych.
3. Pracowita wiosna
- Czas na wiosenne sprzątanie. Poznanie odpowiedniego sprzętu.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.
- 4. Witamy Wiosnę.
- Przypomnienie jakie są oznaki wiosny.
- Piosenka “Maszeruje wiosna” oraz topienie marzanny.
- Uwrażliwianie na piękno zmieniającej się przyrody.
5. Święta tuż, tuż
- Poznanie zwyczajów wielkanocnych
- Kształtowania poczucia więzi rodzinnych poprzez obchodzenie świąt religijnych – poznanie zwyczajów wielkanocnych.
- Rozwijanie twórczości plastycznej.
LUTY
1. Zimowe zabawy
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy i przedwiośnia.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
2. Kiedy patrzę w niebo
- Uświadamianie następstwa dnia i nocy.
- Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.
- Poznanie i poszerzanie wiedzy o planetach, kosmosie.
- Obserwacja nieba podczas spacerów.
3. Nasze ulubione baśnie
- Rozumienie czytanego tekstu i konstruowanie wypowiedzi podczas rozmów o ulubionych książkach.
- Poznanie różnych baśni i bajek. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Walentynki – przyjaźń to ważna sprawa.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
4. Dawno temu
- Poszerzanie wiedzy na temat dinozaurów i jak to kiedyś było.
- Twórcze działania plastyczne, usprawnianie małej motoryki.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
STYCZEŃ
1. Skok w Nowy Rok
- Witamy Nowy Rok
- Uświadamianie następstwa pór roku.
- Poznajemy kalendarz, Dni tygodnia
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Nauka piosenek. Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-ruchowych.
2. Babcia i Dziadek. Karnawał.
- Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dzień Dziadka
- Wdrażanie do okazywania szacunku najbliższym (babci i dziadkowi).
- Dzień Babci i Dziadka . Uwrażliwianie na piękno sztuki teatralnej, obcowanie ze sceną. Występ.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy; kontynuowania rytmów dwuelementowych.
- Karnawał – Balik. Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
3. Biało dookoła
- Zapamiętanie cech typowych dla zimy.
- Kształtowanie nawyku pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
4. Zimowe zabawy
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas zimy.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Rozumienie istotności bezpiecznej zabawy podczas zimy.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie manualne podczas prac techniczno – plastycznych.
GRUDZIEŃ
1. Świąteczne pocztówki – Listonosz
- Piosenka “Mikołaj jedzie samochodem”, Spotkanie ze św. Mikołajem, odliczamy do Świąt Bożego Narodzenia.
- Poznanie zawodu listonosza oraz górnika – kształcenie uważnego słuchania tekstów.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej – zabawy z sylabami
- Zachęcanie do udziału w różnego rodzaju akcjach charytatywnych na rzecz innych osób lub zwierząt.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
2. Zima tuż, tuż
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
- Wdrażanie do opieki nad zwierzętami, regularne dokarmianie ptaków.
- Udział w teatrzyku, wdrażanie do uważnego słuchania, poznanie zasad zachowania się w Teatrze.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
3. Choinkowe ozdoby
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- Twórcze działania plastyczne, usprawnianie małej motoryki.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych.
- Poznanie różnych technik prac plastyczne, wykorzystanie różnych materiałów.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów
4. Świąteczne zwyczaje
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- Poznanie różnych tradycji związanych z Bożym Narodzeniem
- Przygotowanie i przeżywanie Jasełek i Wigilijki.
- Uświadomienie wartości rodziny, posiadania przyjaciół.
- Śpiewanie świątecznych piosenek i kolęd. Radosne oczekiwanie na Święta Bożego Narodzenia.
LISTOPAD
1. Moja rodzina
- Poznawanie członków rodziny i ról pełnionych przez nich. Dzieci opowiadają o swojej rodzinie.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Dostrzeganie wartości rodziny, przynależności do rodziny.
- Uwrażliwienie na pomoc swoim bliskim.
- Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni.
2. Pada i pada
- Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, deszcz.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Rozwijanie sprawności plastycznej, manualnej paluszków.
- Uwrażliwianie na przynależność do Ojczyzny, poznanie i nauka Hymnu Polski.
3. Jesienne malowanie
- Uwrażliwianie na piękno przyrody, poznanie kolorów jesieni.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Twórcze działania plastyczne, usprawnianie małej motoryki.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych.
4. Ubrania na zimne dni
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów
- Zachęcanie do samodzielnego ubierania się.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
PAŹDZIERNIK
1. Jesienne warzywa
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, węchu.
- Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie i kolorze.
- Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody.
- Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowanie na umowne sygnały.
- Rozwijanie sprawności manualnej paluszków.
2. Jesień w parku
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt mieszkających w parku.
- Poznanie różnych darów jesieni i rozpoznawanie ich.
- Przeliczanie w zakresie do 3, klasyfikowanie według jednej cechy.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – kolory jesieni.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
3. Las jesienią
- Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt mieszkających w lesie.
- Doskonalenie łączenia ruchu ze śpiewem, piosenka “Jeżyk i liście”.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.
- Uwrażliwianie na zwierzęta, które przygotowują się do zimy.
- Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zachęcanie do zabaw ruchowych.
4. Przygotowania do zimy
- Uwrażliwianie dzieci na dobro zwierząt i pomoc w zimie.
- Poszerzanie wiadomości na temat robienia zapasów na zimę przez zwierzęta i ludzi.
- Uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody.
- Promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania się.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych.
WRZESIEŃ
1 . W przedszkolu
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy.
- Budowanie między dziećmi relacji pełnych ciepła i wzajemnej akceptacji.
- Wdrażanie dbałości o ład i porządek w swoim otoczeniu.
- Rozumienie oraz przestrzeganie zasad w naszej grupie. Poznanie kodeksu przedszkolaka, rozpoznawanie symboli na tablicy.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo w sali, w łazience i na placu zabaw
2 . Droga do przedszkola
- Uświadomienie wartości rodziny, swojego domu. Rozpoznawanie drogi do domu.
- Poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na placu zabaw. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
- Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi.
- Poznanie zawodu policjanta. Wzbudzanie zaufania do przedstawicieli służb.
3 . Oto ja – witam Jesień
- Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z higieną.
- Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.
- Zapoznanie dzieci z pojęciem mijającego czasu, pór roku.
-
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie tych zmian z aktualną porą roku.
4. Jesienne owoce
- Rozpoznawanie i nazywanie owoców (jabłko, gruszka, śliwka).
- Rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia.
- Doskonalenie zmysłu dotyku, węchu i smaku.
- Uwrażliwienie dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.
- Zachęcenie do jedzenia owoców pod różnymi postaciami. Wdrażanie do mycia owoców przed jedzeniem.